Neulana heinäsuovassa : freelancerin verkkonäkyvyyden suunnittelu
Savolainen, Päivi (2016)
Savolainen, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912529
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee viestintä- ja media-alan freelancer-työntekijän verkkoviestintää. Työn tarkoituksena on toimia freelancerin tukena osaamisen markkinoinnissa sekä näkyvyyden ja ammatillisen imagon kehittämisessä verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Työssä pohditaan, miten ilman omaa yritystä toimiva viestintä- ja media-alan tekijä voisi realistisin panostuksin ja tarkoituksenmukaisesti markkinoida osaamistaan ja erottautua verkossa. Aihetta tarkastellaan myös itseään brändäävän työnhakijan kannalta. Työssä sivutaan siten myös henkilöbrändäystä sekä työnhakua ja rekrytointia verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Aihetta tarkastellaan työssä käytetyn lähdeaineiston ja verkkohavainnoinnin kautta. Työ rajautuu verkkoportfolion hyviin käytäntöihin sekä alan osaamisen esittelijän relevanteimpiin sosiaalisen median kanaviin. Työssä kartoitetaan myös muita verkkopalveluja ja -yhteisöjä, joiden avulla freelancerin on mahdollista parantaa näkyvyyttään ja esitellä osaamistaan verkossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää freelancerin verkkonäkyvyyden hyviä käytäntöjä sekä määrittää niiden ja lähdeaineiston avulla suuntaviivat verkkonäkyvyyden rakentamiseksi. Selvityksen tarkoituksena on tarjota työkaluja verkossa löytymiseksi ja erottumiseksi sekä tukea freelanceria verkkoportfolion ja sosiaalisen median viestinnän suunnittelussa. Opinnäytetyön avulla löydettiin hyviä käytäntöjä ja työkaluja freelancerin verkkonäkyvyyden suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi sekä ammatillisen imagon kehittämiseksi. Se soveltuu myös muiden osaamisensa esittelyä pohtivien itsensätyöllistäjien ja työnhakijoiden käyttöön.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että freelancerin osaamisen markkinoinnin perusta on verkkoportfolio kumppaninaan sosiaalinen media. Löydettävyyden ja työnhaun kannalta varmimmat sosiaalisen median kanavat Suomessa ovat LinkedIn, Twitter ja Facebook. Pinterest toimii visuaalisen alan töiden esittelyssä. Asiantuntijablogi on toimiva tapa esitellä ammattitaitoaan syvemmin. Asiantuntijuuden markkinoinnissa on pitkälti kyse myös persoonan markkinoinnista, jonka keskiössä ovat ensivaikutelma, verkko-olemus ja visuaalinen ilme. Valokuva on tehokas viestijä. Portfoliossa keskitytään silmäillen erottuvaan sisältöön ja vain edustavimpiin työnäytteisiin. Erottumista edesauttaa osaamisen kiteyttäminen ja paketoiminen esimerkiksi graafiseksi tai audiovisuaaliseksi esitykseksi. Osaamisen esittelyn jakelukanaviksi sopivat sosiaalisen median lisäksi portfolioverkostot ja muut freelancer-palvelut.
Työssä pohditaan, miten ilman omaa yritystä toimiva viestintä- ja media-alan tekijä voisi realistisin panostuksin ja tarkoituksenmukaisesti markkinoida osaamistaan ja erottautua verkossa. Aihetta tarkastellaan myös itseään brändäävän työnhakijan kannalta. Työssä sivutaan siten myös henkilöbrändäystä sekä työnhakua ja rekrytointia verkossa ja sosiaalisessa mediassa.
Aihetta tarkastellaan työssä käytetyn lähdeaineiston ja verkkohavainnoinnin kautta. Työ rajautuu verkkoportfolion hyviin käytäntöihin sekä alan osaamisen esittelijän relevanteimpiin sosiaalisen median kanaviin. Työssä kartoitetaan myös muita verkkopalveluja ja -yhteisöjä, joiden avulla freelancerin on mahdollista parantaa näkyvyyttään ja esitellä osaamistaan verkossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää freelancerin verkkonäkyvyyden hyviä käytäntöjä sekä määrittää niiden ja lähdeaineiston avulla suuntaviivat verkkonäkyvyyden rakentamiseksi. Selvityksen tarkoituksena on tarjota työkaluja verkossa löytymiseksi ja erottumiseksi sekä tukea freelanceria verkkoportfolion ja sosiaalisen median viestinnän suunnittelussa. Opinnäytetyön avulla löydettiin hyviä käytäntöjä ja työkaluja freelancerin verkkonäkyvyyden suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi sekä ammatillisen imagon kehittämiseksi. Se soveltuu myös muiden osaamisensa esittelyä pohtivien itsensätyöllistäjien ja työnhakijoiden käyttöön.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että freelancerin osaamisen markkinoinnin perusta on verkkoportfolio kumppaninaan sosiaalinen media. Löydettävyyden ja työnhaun kannalta varmimmat sosiaalisen median kanavat Suomessa ovat LinkedIn, Twitter ja Facebook. Pinterest toimii visuaalisen alan töiden esittelyssä. Asiantuntijablogi on toimiva tapa esitellä ammattitaitoaan syvemmin. Asiantuntijuuden markkinoinnissa on pitkälti kyse myös persoonan markkinoinnista, jonka keskiössä ovat ensivaikutelma, verkko-olemus ja visuaalinen ilme. Valokuva on tehokas viestijä. Portfoliossa keskitytään silmäillen erottuvaan sisältöön ja vain edustavimpiin työnäytteisiin. Erottumista edesauttaa osaamisen kiteyttäminen ja paketoiminen esimerkiksi graafiseksi tai audiovisuaaliseksi esitykseksi. Osaamisen esittelyn jakelukanaviksi sopivat sosiaalisen median lisäksi portfolioverkostot ja muut freelancer-palvelut.