Kuluttajien valintakriteerit urheiluliikealalla Kokkolassa
Pelto-Arvo, Elina; Granqvist, Jenny (2016)
Pelto-Arvo, Elina
Granqvist, Jenny
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien valintakriteereitä pääostopaikan valintaan ja tyytyväisyyttä liikkeen toiminnan laatuun. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli arvioida vastaajien ostokäyttäytymistä.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi urheiluväline- ja urheiluvaate-alaa, sen tunnuslukuja sekä tulevaisuutta. Seuraavissa luvuissa käsitellään brändiä ja sen rakentamista, markkinointia perinteisestä modernimpaan ajattelumalliin sekä asiakkaan tyytyväisyyttä. Niiden lisäksi käsitellään tieteellisen tutkimuksen toteuttamista, jonka jälkeen käydään läpi tutkimuksessa esille tulleita seikkoja taulukoiden avulla.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella haastattelemalla kuluttajia 9–12.12.2015. Vastauksia tuli yhteensä 156 kuluttajalta, ja tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla. Kyselyn tulokset olivat vaihtelevia, mutta antoivat selkeän kuvan liikkeiden kehitystarpeista. Yleisesti ottaen, kuluttajat olivat tyytymättömiä kilpailun ja liikkeiden vähyyden vuoksi.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi urheiluväline- ja urheiluvaate-alaa, sen tunnuslukuja sekä tulevaisuutta. Seuraavissa luvuissa käsitellään brändiä ja sen rakentamista, markkinointia perinteisestä modernimpaan ajattelumalliin sekä asiakkaan tyytyväisyyttä. Niiden lisäksi käsitellään tieteellisen tutkimuksen toteuttamista, jonka jälkeen käydään läpi tutkimuksessa esille tulleita seikkoja taulukoiden avulla.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella haastattelemalla kuluttajia 9–12.12.2015. Vastauksia tuli yhteensä 156 kuluttajalta, ja tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla. Kyselyn tulokset olivat vaihtelevia, mutta antoivat selkeän kuvan liikkeiden kehitystarpeista. Yleisesti ottaen, kuluttajat olivat tyytymättömiä kilpailun ja liikkeiden vähyyden vuoksi.