Evenemangsproduktion och aktuell marknadsföring : Fallstudie: Musik & Talang
Lindeman, Freja (2016)
Lindeman, Freja
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311764
Tiivistelmä
Sammandrag:
I detta arbete forskar jag kring hur Musik & Talang kan utvecklas som ett finlandssvenskt evenemang med hjälp av en kvalitativ undersökning. Fallstudieobjektet i detta arbete utgörs av Musik och Talang (M&T), en finlandssvensk musikkongress som består av tre delar: kongress, konserter och en hemsida. I undersökningen har jag valt att intervjua fem projektledare och en av upphovsmännen till projektet.
Syftet är att inspirera och ge idéer på hur Musik och Talang kan använda sig av olika marknadsföringsmetoder för att utvecklas som en finlandssvensk musikkongress. De intervjuade har alla fått säga sina åsikter gällande M&T:s utvecklingsmöjligheter och framtidsvisioner. Jag hoppas även andra evenemang kan få inspiration av denna undersökning.
Materialet jag använt mig av i teoridelen, som redogör för evenemangsproduktion som marknadsföringsmetod, kommer främst från facklitteratur och artiklar som behandlar ämnet. Den teoretiska delen tar upp hur företag och organisationer kan gynna sin verksamhet med hjälp av evenemangsproduktion, face to face marknadsföring, storytelling uträkningar på hur framtidens evenemangsproduktion kommer att se ut.
I samband med denna undersökning har det visat sig att det finns ett stort behov av diskussion gällande M&T:s framtid. Kongressen har hittills ordnats fem gånger med hjälp av Kulturfonden som huvudfinansiär, men det diskuteras ifall M&T i framtiden i skall bli ett eget företag, vilket en del av de intervjuade anser. Man funderar även på att i framtiden utveckla M&T och samarbeta mer med den finska, nordiska och den internationella musikbranschen, vilket i viss utsträckning görs redan. I min undersökning fann jag projektledarna ganska långt tycker på samma sätt som en av upphovsmännen a tillprojektet M&T. Abstract:
This thesis is a research about how different marketing methods can be used and inspire events and other organizations. I’m using a qualitative method and conducted a case study about Musik och Talang (M & T), a Finland-Swedish music congress consisting of three parts: the Congress, concerts and a website. In the research I have chosen to interview five project managers and one of the originators of the project. The aim is to find out how M&T uses event management as a marketing method and in what way the event can market themselves, now and in the future. The material I have used in the theoretical part is based on nonfictional literature and articles dealing with the subject. The content of the theoretical addresses how companies and organizations can promote their works-operations with the help of event management, face to face marketing and how future event management will look like in the future. The result of this thesis has shown that there is a great need for discussion regarding M & T's future. During the research development proposals for M&T have been made which are visible in the thesis.
I detta arbete forskar jag kring hur Musik & Talang kan utvecklas som ett finlandssvenskt evenemang med hjälp av en kvalitativ undersökning. Fallstudieobjektet i detta arbete utgörs av Musik och Talang (M&T), en finlandssvensk musikkongress som består av tre delar: kongress, konserter och en hemsida. I undersökningen har jag valt att intervjua fem projektledare och en av upphovsmännen till projektet.
Syftet är att inspirera och ge idéer på hur Musik och Talang kan använda sig av olika marknadsföringsmetoder för att utvecklas som en finlandssvensk musikkongress. De intervjuade har alla fått säga sina åsikter gällande M&T:s utvecklingsmöjligheter och framtidsvisioner. Jag hoppas även andra evenemang kan få inspiration av denna undersökning.
Materialet jag använt mig av i teoridelen, som redogör för evenemangsproduktion som marknadsföringsmetod, kommer främst från facklitteratur och artiklar som behandlar ämnet. Den teoretiska delen tar upp hur företag och organisationer kan gynna sin verksamhet med hjälp av evenemangsproduktion, face to face marknadsföring, storytelling uträkningar på hur framtidens evenemangsproduktion kommer att se ut.
I samband med denna undersökning har det visat sig att det finns ett stort behov av diskussion gällande M&T:s framtid. Kongressen har hittills ordnats fem gånger med hjälp av Kulturfonden som huvudfinansiär, men det diskuteras ifall M&T i framtiden i skall bli ett eget företag, vilket en del av de intervjuade anser. Man funderar även på att i framtiden utveckla M&T och samarbeta mer med den finska, nordiska och den internationella musikbranschen, vilket i viss utsträckning görs redan. I min undersökning fann jag projektledarna ganska långt tycker på samma sätt som en av upphovsmännen a tillprojektet M&T.
This thesis is a research about how different marketing methods can be used and inspire events and other organizations. I’m using a qualitative method and conducted a case study about Musik och Talang (M & T), a Finland-Swedish music congress consisting of three parts: the Congress, concerts and a website. In the research I have chosen to interview five project managers and one of the originators of the project. The aim is to find out how M&T uses event management as a marketing method and in what way the event can market themselves, now and in the future. The material I have used in the theoretical part is based on nonfictional literature and articles dealing with the subject. The content of the theoretical addresses how companies and organizations can promote their works-operations with the help of event management, face to face marketing and how future event management will look like in the future. The result of this thesis has shown that there is a great need for discussion regarding M & T's future. During the research development proposals for M&T have been made which are visible in the thesis.