Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Evidensbaserad kunskap om injicering : Kliniska övningar som stöd för inlärningen

Wikström, Caroline (2016)

Avaa tiedosto
WIKSTROM_CAROLINE.pdf (1.943Mt)
Lataukset: 


Wikström, Caroline
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612063
Tiivistelmä
Examensarbetet är ett beställningsarbete från yrkeshögskolan Arcada. Arbetet tillhör Grow projektet. Syftet med arbetet är att uppnå evidensbaserad kunskap samt fram-häva de kliniska övningarnas betydelse för den kliniska kompetensen.
Forskningsfrågorna är: 1. Vad påverkar den evidensbaserade kunskapen sjukskötar-studerande bör ha vid injektionsgivning? och 2. Vilka faktorer i kliniska övningar på-verkar sjukskötarstuderandes kliniska kompetens? Genom klinisk evidensbaserad kunskap samt klinisk övning utvecklas den kliniska färdigheten inom injektioner och injicering. Patientsäkerhet är den teoretiska referensramen i detta arbete.
Arbetet är en kvalitativ litteraturstudie. Artiklar till arbetet ät sökta på databasen Ci-nahl Ebsco. Efter insamling av relevanta artiklar görs en innehållsanalys.
Resultatet av innehållsanalysen framhäver att det teoretiska kunnandet inte alltid mot-svarar den kliniska kompetensen och vice versa. Det kritiska tänkandet påverkar den uppnådda evidensbaserade kunskapen. Även sjukskötarstuderandes eget intresse och motivation påverkar inlärningen, liksom miljön. Den kontinuerliga utvecklingen för-svårar inlärningen. Tillräcklig klinisk övning är en förutsättning för säker injicering. Injicering är ett ofta förkommande ingrepp inom sjukvården som kräver såväl evi-densbaserad kunskap som klinisk färdighet.
 
This study is requested by the Arcada institute and is part of the grow project. The pur-pose of the study is to achieve evidence-based knowledge and present the significance of clinical practices in clinical performance. The research questions are following: 1. What affects student nurses’ evidence-based knowledge, that they should posses when inject-ing? 2. What factors affect student nurses’ clinical performance in practices? Clinical per-formance in injections improves through evidence-based knowledge and clinical practices. The framework of this study is patient safety. The study is a qualitative literature re-search and articles used in this research are gathered from the Cinahl Ebsco database. Af-ter searching relevant articles the contents are analyzed. Results of the content analyze highlights that theoretical know-how does not always correlate to clinical know-how and vice versa. What affects learning are own interests, motivation and environment. Constant development makes learning more difficult. Adequate clinical practices are needed for safe injections. Injections are frequently recurring procedures that requires both evidence-based and clinical know-how.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste