Ongelmanhallintaprosessin käyttöönotto : case CGI
Tindell, Roni (2016)
Tindell, Roni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912590
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitä on Information Technology Infrastructure Libraryn 3. version (ITIL V3) tulkinta ongelmanhallintaprosessista ja miten sen käyttöönotto tulee toteuttaa toimeksiantajan organisaatiossa. Työn toimeksiantajaorganisaatio on suuri globaalisti toimiva informaatioteknologia-alan yritys. Opinnäytetyössä käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja työssä käytettiin haastattelututkimusta osana tiedonkeruuta. Haastatteluja tehtiin toimeksiantajaorganisaation sisällä usealle henkilölle, jotka pysyvät nimettömänä tässä työssä.
Teoriaosuudessa pohdittiin kirjallisuuteen perustuen, mitä ITIL:n V3:n palvelutuotannon prosessit pitävä sisällään ja mikä muutoksenhallintaprosessi on. Pohdin syvällisesti myös ongelmanhallintaprosessia ja ITIL V3:n näkökulmaa siihen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös käyttöönoton teoriaa ja selvitettiin olemassa olevia käyttöönottomalleja.
Opinnäytetyön empiriassa toteutettiin teoriaosuuteen perustuen toimeksiantajaorganisaatiolle ongelmanhallintaprosessin käyttöönottosuunnitelma, sekä luotiin tavoitetila siitä, mitä liiketoimintaongelmia sillä tullaan ratkaisemaan. Toteutetun suunnitelman perusteella toimeksiantajaorganisaatiossa voidaan toteuttaa ongelmanhallintaprosessin käyttöönotto.
Teoriaosuudessa pohdittiin kirjallisuuteen perustuen, mitä ITIL:n V3:n palvelutuotannon prosessit pitävä sisällään ja mikä muutoksenhallintaprosessi on. Pohdin syvällisesti myös ongelmanhallintaprosessia ja ITIL V3:n näkökulmaa siihen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös käyttöönoton teoriaa ja selvitettiin olemassa olevia käyttöönottomalleja.
Opinnäytetyön empiriassa toteutettiin teoriaosuuteen perustuen toimeksiantajaorganisaatiolle ongelmanhallintaprosessin käyttöönottosuunnitelma, sekä luotiin tavoitetila siitä, mitä liiketoimintaongelmia sillä tullaan ratkaisemaan. Toteutetun suunnitelman perusteella toimeksiantajaorganisaatiossa voidaan toteuttaa ongelmanhallintaprosessin käyttöönotto.