Digitalisaatio pienyrityksen toiminnassa : case Verkkokauppa
Laitinen, Joonas (2016)
Laitinen, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012657
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua digitalisaatioon ilmiönä sekä tutkia sen yleisiä vaikutuksia yritysmaailmaan etenkin pienyritysten näkökulmasta. Digitalisaation liiketoiminnan tasolle tuomia hyötyjä sekä mahdollisia haittoja tarkasteltiin mahdollisimman monipuolisesti. Lisäksi tutkittiin verkkokauppojen hyödynnettävyyttä digitalisaation välineenä mm. myynnin ja markkinoinnin näkökulmista. Tutkimuksissa käytettyä aineistoa pyrittiin etsimään mahdollisimman suurella kirjolla aina ministeriöiden julkaisuista yksittäisiin artikkeleihin ja blogikirjoituksiin.
Työn käytännön osuus aloitettiin tekemällä saatujen asiakasvaatimusten perusteella vertailu sopivista verkkokauppamalleista. Lopullisen valinnan tapahduttua ryhdyttiin työstämään verkkokaupan toteutusta. Kauppaan lisättiin asiakkaan dokumentoimat tuotteet ja palvelut tietoineen ja sitä räätälöitiin asiakasvaatimuksien mukaisesti. Tuoteintegraation päätteeksi ryhdyttiin aktivoimaan maksuväyliä verkkokaupan ja tulevien asiakkaiden välillä. Lopuksi projektin asiakasta opetettiin verkkokaupan oikeanlaisessa ja tehokkaassa käytössä sekä ylläpidossa.
Tuloksena syntyneessä verkkokaupassa oli kaikkien projektin alussa esitettyjen vaatimusten ja toivomusten mukaiset ominaisuudet ja toiminnallisuudet. Asiakas pystyi ottamaan verkkokaupan käyttöön oman yritystoimintansa tueksi. Opinnäytetyö antaa yleiskuvaa etenkin valmiin verkkokauppamallin perustamiseen ja käyttöönottoon liittyvistä vaiheista.
Työn käytännön osuus aloitettiin tekemällä saatujen asiakasvaatimusten perusteella vertailu sopivista verkkokauppamalleista. Lopullisen valinnan tapahduttua ryhdyttiin työstämään verkkokaupan toteutusta. Kauppaan lisättiin asiakkaan dokumentoimat tuotteet ja palvelut tietoineen ja sitä räätälöitiin asiakasvaatimuksien mukaisesti. Tuoteintegraation päätteeksi ryhdyttiin aktivoimaan maksuväyliä verkkokaupan ja tulevien asiakkaiden välillä. Lopuksi projektin asiakasta opetettiin verkkokaupan oikeanlaisessa ja tehokkaassa käytössä sekä ylläpidossa.
Tuloksena syntyneessä verkkokaupassa oli kaikkien projektin alussa esitettyjen vaatimusten ja toivomusten mukaiset ominaisuudet ja toiminnallisuudet. Asiakas pystyi ottamaan verkkokaupan käyttöön oman yritystoimintansa tueksi. Opinnäytetyö antaa yleiskuvaa etenkin valmiin verkkokauppamallin perustamiseen ja käyttöönottoon liittyvistä vaiheista.