Digitaalisten markkinointikanavien optimointi ja mittaaminen : case: Juhlatila Hintsan Vintti
Honkala, Emmi; Honkanen, Ville (2016)
Honkala, Emmi
Honkanen, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012641
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli mitata yrityksen digitaalisten markkinointikanavien tehokkuutta ja laatia ytimekäs optimointisuunnitelma, jonka avulla käytettyjen kanavien tehoa voidaan lisätä. Optimoinnin kannalta oli oleellista tutkia eri kanavissa tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta yrityksen liiketoimintaan sekä verrata sitä kunkin kanavan markkinointisuunnitelmaan ja tavoitteisiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin eri muotoja sekä perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun, mittaamiseen ja optimointiin. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin suunnitellun strategian pohjalta digitaalista markkinointia valituissa kanavissa ja analysoitiin markkinoinnin tulokset. Analysoinnin pohjalta laadittiin optimointisuunnitelma, eli kanavakohtaiset suositukset tulosten parantamiseksi. Digitaalisen markkinoinnin laajan kanavavalikoiman ja monimuotoisuuden vuoksi työssä keskityttiin tutkimaan vain kahta eri kanavaa, jotka olivat hakukoneoptimointi ja blogiyhteistyö.
Teoreettisen viitekehyksen pääasiallisina lähteinä käytettiin erilaisia sähköisiä artikkeleita, tutkimuksia sekä asiantuntijablogeja ja oppaita. Digitaalisen markkinoinnin analysoinnissa hyödynnettiin verkkoanalytiikan menetelmiä ja kävijäseurannan tuottamaa dataa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin eri muotoja sekä perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun, mittaamiseen ja optimointiin. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin suunnitellun strategian pohjalta digitaalista markkinointia valituissa kanavissa ja analysoitiin markkinoinnin tulokset. Analysoinnin pohjalta laadittiin optimointisuunnitelma, eli kanavakohtaiset suositukset tulosten parantamiseksi. Digitaalisen markkinoinnin laajan kanavavalikoiman ja monimuotoisuuden vuoksi työssä keskityttiin tutkimaan vain kahta eri kanavaa, jotka olivat hakukoneoptimointi ja blogiyhteistyö.
Teoreettisen viitekehyksen pääasiallisina lähteinä käytettiin erilaisia sähköisiä artikkeleita, tutkimuksia sekä asiantuntijablogeja ja oppaita. Digitaalisen markkinoinnin analysoinnissa hyödynnettiin verkkoanalytiikan menetelmiä ja kävijäseurannan tuottamaa dataa.