Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Onnistunut kaupan päättäminen talotekniikka-alalla

Lahtomäki, Tuomas (2016)

 
Avaa tiedosto
Lahtomaki_Tuomas.pdf (553.2Kt)
Lataukset: 


Lahtomäki, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli suomalainen myyntiin ja asentamiseen keskittynyt talotekniikka-alan yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen myyjille hyvät myyntiprosessin vaiheet, syventyä kaupan päättämisen prosessiin sekä antaa myyjille lisää keinoja onnistuneeseen kaupan päättämiseen. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia kaupan päättämisen keinoja käytetään ja miten ne toimivat talotekniikka-alalla.

Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, johon valittiin kahdeksan talotekniikka-alan myyntitehtävissä toimivaa henkilöä. Haastatteluissa käytettiin tutkijan laatimaa haastattelurunkoa, jonka teemat koskivat myyntiprosessin eri osa-alueita ja kaupan päättämisenkeinoja. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin vertaillen tuloksia tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen.

Haastattelujen tulosten perusteella kaupan päättämisen käytetyimpiä keinoja olivat osapäätös, asennuksen ajankohta ja kaupanteon kylkiäiset. Tulosten mukaan myyntiprosessin tärkeimpiä ydinalueita olivat asiakkaan ensikohtaaminen ja tarvekartoitus. Lisäksi haastatellut painottivat herkkyyttä kuunnella ja lukea asiakasta oikein koko myyntiprosessin ajan.

Toimeksiantajayrityksen on mahdollista kehittää myyjien kaupan päätöskeinoja tutkimuksen tulosten suunnassa ja hyödyntää tutkimuksen tuottamaa materiaalia järjestämällä aiheeseen liittyvää koulutusta. Jatkossa toimeksiantajayritys voisi tutkia myyjän tulevaisuudessa tarvitsemia osa-alueita. Lisäksi voitaisiin tutkia talotekniikka-alaa asiakkaan näkökulmasta ja selvittää esimerkiksi asiakkaan odotukset myyjän toiminnasta sekä tulevasta remontista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste