Nuoren vakuutuskuluttajan ostokäyttäytyminen : Case: LähiTapiola Keski-Suomi
Juvonen, Samuli (2016)
Juvonen, Samuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012638
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuoren vakuutuskuluttajan ostokäyttäytymistä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään mitkä tekijät vaikuttavat nuoren ostokäyttäytymiseen sekä ostoprosessin ja ostopäätöksen muodostumiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tukea toimeksiantajayritystä liiketoiminnallisessa tavoitteessaan lisätä markkinaosuutta nuorten vakuutuskuluttajien keskuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fokusryhmätutkimuksena vuoden 2014 joulukuussa. Tutkimuksen kohteena oli Jyväskylän Tiimiakatemian opiskelijoita. Pääasiallinen sisältö tuotettiin ryhmäkeskusteluina yhden, kolmen hengen pääryhmän kanssa. Ryhmäkeskustelujen lisäksi suoritettiin kaksi kyselyä, joiden tarkoitus oli tuoda syvällisyyttä ryhmäkeskusteluihin.
Tutkimustuloksista selvisi, että nuorten vakuutuskuluttajien ostokäyttäytymistä ohjaavat pitkälti palvelukokemukset. Tulosten perusteella nuoret vakuutuskuluttajat ovat suhteellisen välinpitämättömiä sekä elämyshaluisia oman vakuutusturvan sekä vakuutusasioiden hoitamisessa. Tuloksista kävi myös ilmi, että nuoret haluavat entistä tuttavallisemman asia-kassuhteen vakuutusyhtiön kanssa.
Tutkimuksen perusteella nuoren asiakkaan sekä vakuutusyhtiön välisen luottamuksen rakentaminen koetaan hyvin tärkeäksi. Nuoret vakuutuskuluttajat ovat haasteellinen asiakassegmentti, jonka ostokäyttäytymisen selvittäminen voi parhaimmillaan johtaa pitkiin ja laadukkaisiin asiakassuhteisiin. Fokusryhmätutkimuksen hyödyntäminen myös jatkotutkimuksissa toisi tärkeää, kuluttajalähtöistä tietoa LähiTapiola Keski-Suomen liiketoiminnan tueksi. Jatkotutkimuksissa voisi henkilöasiakkaiden lisäksi hyödyntää esimerkiksi yritysasiakkaita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fokusryhmätutkimuksena vuoden 2014 joulukuussa. Tutkimuksen kohteena oli Jyväskylän Tiimiakatemian opiskelijoita. Pääasiallinen sisältö tuotettiin ryhmäkeskusteluina yhden, kolmen hengen pääryhmän kanssa. Ryhmäkeskustelujen lisäksi suoritettiin kaksi kyselyä, joiden tarkoitus oli tuoda syvällisyyttä ryhmäkeskusteluihin.
Tutkimustuloksista selvisi, että nuorten vakuutuskuluttajien ostokäyttäytymistä ohjaavat pitkälti palvelukokemukset. Tulosten perusteella nuoret vakuutuskuluttajat ovat suhteellisen välinpitämättömiä sekä elämyshaluisia oman vakuutusturvan sekä vakuutusasioiden hoitamisessa. Tuloksista kävi myös ilmi, että nuoret haluavat entistä tuttavallisemman asia-kassuhteen vakuutusyhtiön kanssa.
Tutkimuksen perusteella nuoren asiakkaan sekä vakuutusyhtiön välisen luottamuksen rakentaminen koetaan hyvin tärkeäksi. Nuoret vakuutuskuluttajat ovat haasteellinen asiakassegmentti, jonka ostokäyttäytymisen selvittäminen voi parhaimmillaan johtaa pitkiin ja laadukkaisiin asiakassuhteisiin. Fokusryhmätutkimuksen hyödyntäminen myös jatkotutkimuksissa toisi tärkeää, kuluttajalähtöistä tietoa LähiTapiola Keski-Suomen liiketoiminnan tueksi. Jatkotutkimuksissa voisi henkilöasiakkaiden lisäksi hyödyntää esimerkiksi yritysasiakkaita.