Ottelutapahtuman kehittäminen : Case: Kobrat Lapua
Viertola, Tuomas (2016)
Viertola, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Kobrat Lapuan Korisliiga-joukkueen ottelutapahtuman kehittäminen ja sen myötä Kobrat Lapuan yleisökeskiarvon nostaminen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kobrat Lapua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kyselytutkimus toteutettiin kahdessa eri Kobrat Lapuan ottelutapahtumassa. Ensimmäinen kysely oli kotiottelussa 30.12. ja toinen kotiottelussa 11.4. Kyselytutkimus suoritettiin internetin välityksellä. Internet-linkkiä kyselyyn jaettiin Kobrat Lapuan kotisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa, ja ottelutapahtuman kuulutuksissa ilmoitettiin mahdollisuudesta vastata kyselyyn. Kyselyyn vastasi 104 henkilöä.
Tulokset osoittavat Kobrat Lapualla olevan kehityskohteita lähinnä itse ottelun ulkopuoli-sissa asioissa. Asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisempiä joukkueen esityksiin pelikentällä kuin ottelutapahtuman muihin asioihin. Ottelutapahtuman oheisohjelma, musiikki sekä kioski- ja myyntipalvelut nousivat suurimmiksi kehityskohteiksi. Yleisesti tutkimuksen kohteet saivat melko hyvää palautetta, mutta keskiarvoista kävivät ilmi kohteet, joihin asiakkaat eivät olleet niin tyytyväisiä.
Kobrat Lapuan ottelutapahtumaa tulisi tutkia myös jatkossa. Lisätutkimukset toisivat lisää reliabiliteettia tutkimustuloksiin. Tutkimukset voisi kohdentaa tarkemmin oheisojelman, musiikin sekä kioski- ja myyntipalveluiden ongelmakohtiin, jotta tärkeimmät kehityskohteet selkiytyisivät.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kyselytutkimus toteutettiin kahdessa eri Kobrat Lapuan ottelutapahtumassa. Ensimmäinen kysely oli kotiottelussa 30.12. ja toinen kotiottelussa 11.4. Kyselytutkimus suoritettiin internetin välityksellä. Internet-linkkiä kyselyyn jaettiin Kobrat Lapuan kotisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa, ja ottelutapahtuman kuulutuksissa ilmoitettiin mahdollisuudesta vastata kyselyyn. Kyselyyn vastasi 104 henkilöä.
Tulokset osoittavat Kobrat Lapualla olevan kehityskohteita lähinnä itse ottelun ulkopuoli-sissa asioissa. Asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisempiä joukkueen esityksiin pelikentällä kuin ottelutapahtuman muihin asioihin. Ottelutapahtuman oheisohjelma, musiikki sekä kioski- ja myyntipalvelut nousivat suurimmiksi kehityskohteiksi. Yleisesti tutkimuksen kohteet saivat melko hyvää palautetta, mutta keskiarvoista kävivät ilmi kohteet, joihin asiakkaat eivät olleet niin tyytyväisiä.
Kobrat Lapuan ottelutapahtumaa tulisi tutkia myös jatkossa. Lisätutkimukset toisivat lisää reliabiliteettia tutkimustuloksiin. Tutkimukset voisi kohdentaa tarkemmin oheisojelman, musiikin sekä kioski- ja myyntipalveluiden ongelmakohtiin, jotta tärkeimmät kehityskohteet selkiytyisivät.