Social media influencer marketing
Isosuo, Heli (2016)
Isosuo, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612072
Tiivistelmä
Markkinointikenttä muuttuu samanaikaisesti digitalisoitumisen myötä. Sosiaalinen media välineenä käy markkinoijille entistä tärkeämmäksi, eikä sosiaalisen median informaatiotulvassa edukseen erottuminen ole helppoa. Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi voisi olla yksi hyvä vaihtoehto muiden markkinointityyppien sijasta. Toimeksiantajan tarve, sekä kirjoittajan kiinnostus aihetta kohtaan toimivat motivaation lähteinä työn tekemiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajalla, Sääskilahti konsultoinnilla, on sosiaalisen median vaikuttajaverkosto Somevaikuttajat, joka tarjoaa sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointia palveluna. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, onko palvelun tarjoaminen toimeksiantajalle kannattavaa.
Konseptit sosiaalisen median markkinointi, vaikuttajamarkkinointi ja word of mouth – markkinointi käsitellään kirjallisuuskatsauksessa. Kvalitatiivisen tutkimuksen lähestymistapa valittiin, jotta saataisiin syvä ymmärrys ilmiön perustana oleviin syihin ja motivaatioihin. Tutkimuksen osallistujat olivat olleet alttiina vaikuttajamarkkinoinnille ja seurasivat valittuja vaikuttajia. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut, ja niistä saatu aineisto analysoitiin. Analyysimetodina käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vaikuttajien seuraajat kokivat vaikuttajat vertaistovereinaan. Vaikuttajamarkkinoinnin kautta autenttisesti mainostettu brändi, tuotteet ja palvelut saavat seuraajien huomion. Markkinoijien tulee kiinnittää huomiota siihen, kuinka vaikuttajamarkkinointi tulisi toteuttaa, jotta se tuottaisi haluttuja tuloksia. Mahdollisena jatkotutkimuksena voisi olla esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin toteutustapojen tutkiminen.
Konseptit sosiaalisen median markkinointi, vaikuttajamarkkinointi ja word of mouth – markkinointi käsitellään kirjallisuuskatsauksessa. Kvalitatiivisen tutkimuksen lähestymistapa valittiin, jotta saataisiin syvä ymmärrys ilmiön perustana oleviin syihin ja motivaatioihin. Tutkimuksen osallistujat olivat olleet alttiina vaikuttajamarkkinoinnille ja seurasivat valittuja vaikuttajia. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut, ja niistä saatu aineisto analysoitiin. Analyysimetodina käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vaikuttajien seuraajat kokivat vaikuttajat vertaistovereinaan. Vaikuttajamarkkinoinnin kautta autenttisesti mainostettu brändi, tuotteet ja palvelut saavat seuraajien huomion. Markkinoijien tulee kiinnittää huomiota siihen, kuinka vaikuttajamarkkinointi tulisi toteuttaa, jotta se tuottaisi haluttuja tuloksia. Mahdollisena jatkotutkimuksena voisi olla esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin toteutustapojen tutkiminen.