How Does the Traffic Behavior of Company Vehicles’ Drivers Affect Corporate Reputation and Consumers’ Purchasing Behavior in Finland?
Rossi, Tomi (2016)
Rossi, Tomi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012673
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten paljon yrityksen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytyminen vaikuttaa yrityksen maineeseen ja kuinka suuri merkitys yrityksen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymisellä on asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Liikennekäyttäytymisestä on löytynyt paljon psykologian tutkimusta, mutta sitä on harvoin yhdistetty kauppatieteelliseen tutkimukseen. Aiempaa tutkimusta liikennekäyttäytymisen vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen tutkija ei löytänyt.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä ja tutkimus toteutettiin osana Liikenneturvan Liikenteen ilmapiiri internetpaneelia marras-joulukuussa 2013. Kyselyn toteutti TNS Gallup Oy. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä tuotti 1677 validoitua vastausta yli 15-vuotiailta suomea puhuvilta suomalaisilta.
Yli 90 % vastaajista kertoi yrityksen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymisen vaikuttavan yrityksen maineeseen. Eniten se vaikutti naisiin ja yli 50- vuotiaisiin. Huono liikennekäyttäytyminen vaikutti enemmän yrityksen maineeseen kuin hyvä. Jopa 30 % vastaajista on boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä tämän ajoneuvon kuljettajan liikennekäyttäytymisen vuoksi. Yleisin boikotoija tai boikotoimista harkinnut oli mies ja yleisintä boikotointi oli ikäryhmässä 34-49. Liikenteessä vaarallisin käytös ei korreloinut suoraan yrityksen maineen muutokseen eikä ostokäyttäytymiseen. Ylinopeus koettiin vähemmän merkitykselliseksi kuin väärin pysäköiminen, röyhkeä ohittaminen tai punaisia päin ajaminen.
Maineenhallinnassa yrityksen kannattaa ottaa huomioon vastuullinen liikennekäyttäytyminen. Yritysten kannalta merkityksellisiä jatkotutkimusaiheita ovat kuljettajakoulutuksen kehittäminen ja kuinka kuljettajat yhdistävät itsensä yrityksen maineeseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä ja tutkimus toteutettiin osana Liikenneturvan Liikenteen ilmapiiri internetpaneelia marras-joulukuussa 2013. Kyselyn toteutti TNS Gallup Oy. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä tuotti 1677 validoitua vastausta yli 15-vuotiailta suomea puhuvilta suomalaisilta.
Yli 90 % vastaajista kertoi yrityksen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymisen vaikuttavan yrityksen maineeseen. Eniten se vaikutti naisiin ja yli 50- vuotiaisiin. Huono liikennekäyttäytyminen vaikutti enemmän yrityksen maineeseen kuin hyvä. Jopa 30 % vastaajista on boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä tämän ajoneuvon kuljettajan liikennekäyttäytymisen vuoksi. Yleisin boikotoija tai boikotoimista harkinnut oli mies ja yleisintä boikotointi oli ikäryhmässä 34-49. Liikenteessä vaarallisin käytös ei korreloinut suoraan yrityksen maineen muutokseen eikä ostokäyttäytymiseen. Ylinopeus koettiin vähemmän merkitykselliseksi kuin väärin pysäköiminen, röyhkeä ohittaminen tai punaisia päin ajaminen.
Maineenhallinnassa yrityksen kannattaa ottaa huomioon vastuullinen liikennekäyttäytyminen. Yritysten kannalta merkityksellisiä jatkotutkimusaiheita ovat kuljettajakoulutuksen kehittäminen ja kuinka kuljettajat yhdistävät itsensä yrityksen maineeseen.