Uuden toimintamallin jalkauttaminen päivittäistavarakaupassa
Hyytiäinen, Jenna (2016)
Hyytiäinen, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312846
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin päivittäistavarakauppaketjulle, ja siinä tutkittiin uutta jaksonvaihteen toimin-tamallia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka esimiehet jalkauttavat uuden jaksonvaihteen toimintamallin toimintayksikköönsä. Tavoitteena oli myös löytää toimivin tapa kouluttaa uutta asiaa niin, että näitä koulutustekniikoita voitaisiin hyödyntää myös muissa yksiköissä. Tutkimukseen osallistui kuusi päivittäistavarakauppaketjun yksikköä.
Opinnäytetyössä käytettiin kolmea eri tutkimusmenetelmää. Ensimmäisenä tutkimuskohteena olivat esimiesten pitämät koulutustilaisuudet, jossa toteutettiin havainnointitutkimus. Tämän tutkimuksen avulla nähtiin, kuinka esimiehet käytännössä toteuttivat koulutuksen ja minkälaisen vastaanoton se sai. Seuraavaksi toteutettiin haastattelu kunkin toimipaikan esimiehille, jolloin esimiehillä oli mahdollisuus kertoa oma mielipiteensä uudesta jaksonvaihteen mallista, sen toimivuudesta yksikössä ja sen kouluttamisesta. Viimeisenä toteutettiin kyselytutkimus yksiköiden saatavuusvastaaville, jotka toteuttavat uutta jaksonvaihteen mallia käytännössä. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli saada esiin saatavuusvastaavien kanta omasta koulutuksestaan ja toimintamallin toimivuudesta käytännössä. Kyselytutkimuksen perusteella saatiin myös vertailtavia tuloksia yksiköiden välillä siitä, miten kunkin yksikön jalkauttaminen onnistui.
Kyselytutkimuksen perusteella parhaiten koulutuksesta suoriutui Yksikkö 5:n esimies. Esimies oli motivoitunut toteuttamaan uutta toimintamallia ja oli perehtynyt hyvin uuteen toimintamalliin ennen koulutusta sekä antanut saatavuusvastaavilleen mahdollisuuden perehtyä materiaaliin myös ennen koulutusta. Yksikkö 5:llä oli tarve uudelle toimintamallille, mikä myös vaikutti yksikön positiiviseen tulokseen.
Saavutettujen tuloksien perusteella voidaan sanoa, että uusi jaksonvaihteen toimintamalli ei ole lähtenyt toimimaan täysin niin kuin sen pitäisi, joten korjattavaa vielä on. Ongelmia tuottavat vielä tilausjärjestelmä sekä yleishyllykartat.
Opinnäytetyössä käytettiin kolmea eri tutkimusmenetelmää. Ensimmäisenä tutkimuskohteena olivat esimiesten pitämät koulutustilaisuudet, jossa toteutettiin havainnointitutkimus. Tämän tutkimuksen avulla nähtiin, kuinka esimiehet käytännössä toteuttivat koulutuksen ja minkälaisen vastaanoton se sai. Seuraavaksi toteutettiin haastattelu kunkin toimipaikan esimiehille, jolloin esimiehillä oli mahdollisuus kertoa oma mielipiteensä uudesta jaksonvaihteen mallista, sen toimivuudesta yksikössä ja sen kouluttamisesta. Viimeisenä toteutettiin kyselytutkimus yksiköiden saatavuusvastaaville, jotka toteuttavat uutta jaksonvaihteen mallia käytännössä. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli saada esiin saatavuusvastaavien kanta omasta koulutuksestaan ja toimintamallin toimivuudesta käytännössä. Kyselytutkimuksen perusteella saatiin myös vertailtavia tuloksia yksiköiden välillä siitä, miten kunkin yksikön jalkauttaminen onnistui.
Kyselytutkimuksen perusteella parhaiten koulutuksesta suoriutui Yksikkö 5:n esimies. Esimies oli motivoitunut toteuttamaan uutta toimintamallia ja oli perehtynyt hyvin uuteen toimintamalliin ennen koulutusta sekä antanut saatavuusvastaavilleen mahdollisuuden perehtyä materiaaliin myös ennen koulutusta. Yksikkö 5:llä oli tarve uudelle toimintamallille, mikä myös vaikutti yksikön positiiviseen tulokseen.
Saavutettujen tuloksien perusteella voidaan sanoa, että uusi jaksonvaihteen toimintamalli ei ole lähtenyt toimimaan täysin niin kuin sen pitäisi, joten korjattavaa vielä on. Ongelmia tuottavat vielä tilausjärjestelmä sekä yleishyllykartat.