Työhyvinvointitutkimus muutosprosessista : case Sokos Wiklund
Lähde, Sannamari; Toivonen, Ella (2016)
Lähde, Sannamari
Toivonen, Ella
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412909
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, muuttuuko työhyvinvointi muutosprosessin aikana Sokos Wiklundilla. Tavoitteena oli tutkia työhyvinvointia muutosprosessin aikana henkilökohtaisen työhyvinvoinnin, työyhteisön, esimiestyön ja sisäisen viestinnän kannalta Sokos Wiklundilla, jotta yritys pystyisi hyödyntämään analysoituja tuloksia mahdollisissa tulevissa muutoksissa.
Tässä työssä muutosprosessilla tarkoitetaan Sokos Wiklundilla tapahtunutta remonttia. Tutkimuskysymystä ratkaistiin kyselylomakkeen sekä haastatteluiden avulla. Kyselylomake lähetettiin 107 työntekijälle ja 50 vastasi kyselyyn. Näin ollen vastausprosentti oli 46,7 %. Haastattelut suoritettiin 1.-2.2.2016 Sokos Wiklundilla. Haastateltavia työntekijöitä oli 16.
Tapaustutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus tehtiin puolistrukturoidun lomakehaastattelun muodossa. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoidusti haastatteluilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että remontti aiheutti jonkin verran stressiä ja asiakkaiden luomat paineet olivat huomattavia. Työyhteisö nähtiin positiivisena ympäristönä remontin aikana. Esimiehet olivat läsnä henkilökunnan arjessa ja tukivat henkilökuntaa muutoksissa. Sisäisessä viestinnässä nähtiin eniten parannettavaa ja informaation kulussa oli puutteita. Eniten kehitettävää nähtiin aikataulumuutosten jakamisessa henkilökunnalle sekä avoimessa kommunikaatiossa.
Tässä työssä muutosprosessilla tarkoitetaan Sokos Wiklundilla tapahtunutta remonttia. Tutkimuskysymystä ratkaistiin kyselylomakkeen sekä haastatteluiden avulla. Kyselylomake lähetettiin 107 työntekijälle ja 50 vastasi kyselyyn. Näin ollen vastausprosentti oli 46,7 %. Haastattelut suoritettiin 1.-2.2.2016 Sokos Wiklundilla. Haastateltavia työntekijöitä oli 16.
Tapaustutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus tehtiin puolistrukturoidun lomakehaastattelun muodossa. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoidusti haastatteluilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että remontti aiheutti jonkin verran stressiä ja asiakkaiden luomat paineet olivat huomattavia. Työyhteisö nähtiin positiivisena ympäristönä remontin aikana. Esimiehet olivat läsnä henkilökunnan arjessa ja tukivat henkilökuntaa muutoksissa. Sisäisessä viestinnässä nähtiin eniten parannettavaa ja informaation kulussa oli puutteita. Eniten kehitettävää nähtiin aikataulumuutosten jakamisessa henkilökunnalle sekä avoimessa kommunikaatiossa.