Käytettävyystutkimus : case Messupeli
Lundell, Lauri (2016)
Lundell, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412913
Tiivistelmä
Hyvän käytettävyyden asemaa minkä tahansa järjestelmän tai käyttöliittymän suunnittelussa ei kukaan voi kyseenalaistaa. Tapoja tutkia ja analysoida pelien ja muiden sovellusten käytettävyyttä on monia. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutustua käytettävyyden teoriaan ja tutkimustapoihin, sekä kerätä käyttäjätietoa messutapahtumassa käytetystä mobiilipelistä.
Sovellusten ja käyttöliittymien käytettävyyden arviointiin soveltuvat Jakob Nielsenin 10 heuristiikkaa, joita läpi käymällä pystytään löytämään mahdollisia puutteita käytettävyydestä. Pelien interaktiivisen luonteen vuoksi käytettävyys on avain asemassa ja siihen tulisi jo kustannussyistäkin panostaa todella paljon. Työn kannalta keskeisimpiä tutkimustapoja olivat kyselyt ja havainnointi, joiden teoriaan tutustuttiin. Käsittelyssä olivat myös tilastot ja niiden muodostaminen.
Turun Messuilla 2015 oli käytössä Messupeli-prototyyppi. Työssä esiteltiin pelin rakennetta ja arvioitiin sen käytettävyyttä teoriaosuuden oppien mukaan. Messuilla toteutettiin käyttäjäkysely, johon vastasi yhteensä 48 käyttäjää. Kyselystä ja havainnoista saatua tietoa tilastoitiin ja analysoitiin esimerkiksi vertailemalla eri sukupuoli- ja ikäryhmien vastauksia.
Sovellusten ja käyttöliittymien käytettävyyden arviointiin soveltuvat Jakob Nielsenin 10 heuristiikkaa, joita läpi käymällä pystytään löytämään mahdollisia puutteita käytettävyydestä. Pelien interaktiivisen luonteen vuoksi käytettävyys on avain asemassa ja siihen tulisi jo kustannussyistäkin panostaa todella paljon. Työn kannalta keskeisimpiä tutkimustapoja olivat kyselyt ja havainnointi, joiden teoriaan tutustuttiin. Käsittelyssä olivat myös tilastot ja niiden muodostaminen.
Turun Messuilla 2015 oli käytössä Messupeli-prototyyppi. Työssä esiteltiin pelin rakennetta ja arvioitiin sen käytettävyyttä teoriaosuuden oppien mukaan. Messuilla toteutettiin käyttäjäkysely, johon vastasi yhteensä 48 käyttäjää. Kyselystä ja havainnoista saatua tietoa tilastoitiin ja analysoitiin esimerkiksi vertailemalla eri sukupuoli- ja ikäryhmien vastauksia.