Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huolestuin, mitä teen? : lapseen liittyvän huolen puheeksiotto huoltajan kanssa lähityöntekijän näkökulmasta.

Loijas, Eveliina (2016)

 
Avaa tiedosto
Loijas Eveliina.pdf (3.593Mt)
Lataukset: 


Loijas, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513010
Tiivistelmä
Useilla eri tahoilla sosiaalityötä tekevät ammattilaiset kohtaavat lapsesta heränneen huolen tilanteita. Huolen puheeksiottaminen lapsen huoltajan kanssa voi tuntua haastavalta. Lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolaki ohjaavat sosiaali- ja terveyshuollon, koulutoimen, poliisin tai seurakunnan palveluksessa olevan henkilön vastuuta nostaa huoli puheeksi ja turvata lapsen turvallinen kasvuympäristö. Huolen puheeksiottamisessa tärkeintä on hyvään ja tulokselliseen vuorovaikutukseen pääseminen, ajattelu- ja suhtautumistapa sekä perusasenne. Keskusteltaessa huolesta tulee huomioida huolen suuruus jonka voi selvittää peilaamalla huolta huolenvyöhykkeisiin.

Lähtökohtana opinnäytetyön tutkimuksella oli tarve saada ammattilaisten tietoa ja kokemuksia huolen puheeksiottamisesta huoltajan kanssa. Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Tunne- ja turvataidot osaamiseksi –hankkeessa yhtenä osa-alueena oli Turvataitoja lapsille –teoksen (2005) päivittäminen. Opinnäytetyön aineistona oli teokseen luotu ohjeistus lapsen lähityöntekijöille lapseen liittyvän huolen puheeksiottamiseen huoltajan kanssa. Opinnäytetyön tutkimusongelmina pyrittiin selvittämään mitä hyvää, mitä kehitettävää ja kuinka hyödyllinen ohjeistus on.

Opinnäytetyö toteutettiin pääsääntöisesti laadullisena haastattelututkimuksena, joka mahdollisti avoimen selvityksen tutkimusongelmista. Kuuden haastattelun lisäksi haastateltavia pyydettiin täyttämään myös lyhyt kirjallinen kyselylomake. Haastattelijat pitivät ohjeistusta hyvänä ja hyödyllisenä kaikille lasten kanssa työskenteleville. Ohjeistuksen koettiin tuovan hyvin esille perhetyön keskeiset menetelmät, myös kehityksen kohteita löydettiin. Haastateltavien kesken kehityskohteista ei löydetty merkittävää yhtenäisyyttä. Tärkeimpänä ohjeistuksena pidettiin selvästi ”Puhu ongelman sijasta huolestasi”.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste