Valmet 502 -traktorin dual fuel -muutoksen suunnittelu ja toteutus
Söderlund, Kasper (2016)
Söderlund, Kasper
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vanhan diesel-traktorin muuttaminen käymään biokaasulla käyttäen dual fuel -tekniikkaa. Projektin tilaajana toimi Ammattiopisto Livia, ja sen oli määränä valmistua vuoden 2016 heinäkuun loppuun mennessä. Olennaista projektin toteutuksessa ja suunnittelussa oli, että asennuksen tulisi olla mahdollisimman mekaaninen ja alkuperäiseen moottoriin tulisi tehdä mahdollisimman vähän muutoksia. Traktoria haluttiin myös pystyä ajamaan pelkällä diesel-polttoaineella.
Dual fuel -muutos toteutettiin käyttäen osittain valmista FLY Diesel plus –kaasuasennus sarjaa. Sarjan myyjänä toimi CNG House Oy. Sarja oli tarkoitettu henkilöautoille ja keskiraskaankaluston ajoneuvoihin. Osa kyseinen sarjan osista oli jo ollut kerran asennettuna, ja CNG House lahjoitti nämä käytetyt osat projektiin.
Dual fuel -asennukseen valittiin Valmet 502 -mallin traktori, joka oli vuosimallia 1974. Kyseinen valinta tehtiin kyseisen traktorin polttoainepumpun parhaan sijainnin ja muodon perusteella. Polttoainepumpun muokkaus oli keskeistä muutoksen onnistumisessa ja sen lopullisessa tuloksessa.
Traktoriin asennetut pääkomponentit olivat ohjainyksikkö, kierrosnopeusulostulolla varustettu laturi, potentiometrillä varustettu kaasupoljin, paineenalennusventtiili, kaasunannostelija sekä kaasusuuttimet. Opinnäytetyössä perehdytään komponenttien valintaan, hankintaan ja asennukseen. Lopputuloksena on saatu toteutettua onnistuneesti dual fuel biokaasu -traktori. Traktori saatiin vastaamaan imusarjaan syötettyyn kaasupolttoaineeseen nostamalla pyörimisnopeutta, kun sitä testattiin moottorin ollessa kuormittamattomana.
Opinnäytetyössä käsitellään myös vaihtoehtoisia ratkaisuja dual fuel -muutokseen, sekä vertaillaan Valmet 502 -dual fuel -traktoria Valtran N101 -sarjan traktoriin. Työssä paneudutaan, myös biokaasun käyttöön polttoaineena, sekä sivutaan Livian omaa biokaasutuotantoa.
Dual fuel -muutos toteutettiin käyttäen osittain valmista FLY Diesel plus –kaasuasennus sarjaa. Sarjan myyjänä toimi CNG House Oy. Sarja oli tarkoitettu henkilöautoille ja keskiraskaankaluston ajoneuvoihin. Osa kyseinen sarjan osista oli jo ollut kerran asennettuna, ja CNG House lahjoitti nämä käytetyt osat projektiin.
Dual fuel -asennukseen valittiin Valmet 502 -mallin traktori, joka oli vuosimallia 1974. Kyseinen valinta tehtiin kyseisen traktorin polttoainepumpun parhaan sijainnin ja muodon perusteella. Polttoainepumpun muokkaus oli keskeistä muutoksen onnistumisessa ja sen lopullisessa tuloksessa.
Traktoriin asennetut pääkomponentit olivat ohjainyksikkö, kierrosnopeusulostulolla varustettu laturi, potentiometrillä varustettu kaasupoljin, paineenalennusventtiili, kaasunannostelija sekä kaasusuuttimet. Opinnäytetyössä perehdytään komponenttien valintaan, hankintaan ja asennukseen. Lopputuloksena on saatu toteutettua onnistuneesti dual fuel biokaasu -traktori. Traktori saatiin vastaamaan imusarjaan syötettyyn kaasupolttoaineeseen nostamalla pyörimisnopeutta, kun sitä testattiin moottorin ollessa kuormittamattomana.
Opinnäytetyössä käsitellään myös vaihtoehtoisia ratkaisuja dual fuel -muutokseen, sekä vertaillaan Valmet 502 -dual fuel -traktoria Valtran N101 -sarjan traktoriin. Työssä paneudutaan, myös biokaasun käyttöön polttoaineena, sekä sivutaan Livian omaa biokaasutuotantoa.