Myyjän rekrytoiminen lyhytaikaiseen tehtävään
Ovaska, Maria (2016)
Ovaska, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912475
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan myyjän rekrytoimista lyhytaikaiseen työtehtävään rekrytoinnin ammattilaisten kokemusten pohjalta.
Tutkimuskysymykseksi muodostui kuinka varmistua työnhakijan pätevyydestä ja sopivuudesta lyhytaikaiseen työtehtävään rekrytoitaessa. Tutkimuskysymykseen vastaamisen apuna käytettiin esihaastatteluista nousseita teemoja. Tutkimusotteena on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään asiantuntijoiden teemahaastattelua. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja laadullista analyysia.
Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän tarkoin valittua asiantuntijaa kaupallisen alan rekrytointitehtävistä. Eri näkökulmien huomioimiseksi mukaan valittiin yrittäjiä, henkilöstöasiantuntijoita ja myynnin ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on löytää lyhytaikaisessa rekrytoinnissa huomioonotettavat seikat tutkimusaineiston, kirjallisuuskatsauksen ja tutkijan oman kokemuksellisen havainnoinnin avulla. Lopputuloksena on sarja käytäntöön sovellettavia ohjeita vastaavanlaisten rekrytointihaasteiden parissa työskenteleville.
Tuloksena havaitaan, että kaikki esille nousseet teemat ovat tärkeitä onnistuneen rekrytoinnin kannalta. Näitä teemoittelun tuomia aiheita tarkastellaan ja havainnoidaan syvemmin. Tärkeimmäksi tutkimuksessa nousi rekrytoijan oma käytännön kautta karttunut kokemus ja havainnointikyky.
Tutkimuskysymykseksi muodostui kuinka varmistua työnhakijan pätevyydestä ja sopivuudesta lyhytaikaiseen työtehtävään rekrytoitaessa. Tutkimuskysymykseen vastaamisen apuna käytettiin esihaastatteluista nousseita teemoja. Tutkimusotteena on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytetään asiantuntijoiden teemahaastattelua. Analyysimenetelminä on käytetty teemoittelua ja laadullista analyysia.
Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän tarkoin valittua asiantuntijaa kaupallisen alan rekrytointitehtävistä. Eri näkökulmien huomioimiseksi mukaan valittiin yrittäjiä, henkilöstöasiantuntijoita ja myynnin ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on löytää lyhytaikaisessa rekrytoinnissa huomioonotettavat seikat tutkimusaineiston, kirjallisuuskatsauksen ja tutkijan oman kokemuksellisen havainnoinnin avulla. Lopputuloksena on sarja käytäntöön sovellettavia ohjeita vastaavanlaisten rekrytointihaasteiden parissa työskenteleville.
Tuloksena havaitaan, että kaikki esille nousseet teemat ovat tärkeitä onnistuneen rekrytoinnin kannalta. Näitä teemoittelun tuomia aiheita tarkastellaan ja havainnoidaan syvemmin. Tärkeimmäksi tutkimuksessa nousi rekrytoijan oma käytännön kautta karttunut kokemus ja havainnointikyky.