Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kannattajatoimintamallin kehittäminen suomalaisessa jalkapalloilussa

Nylund, Ville (2015)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo Ville Nylund.pdf (673.8Kt)
Lataukset: 


Nylund, Ville
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613064
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee jalkapallon kannattajatoimintaa, jota kutsutaan myös fanitoiminnaksi. Suomalainen jalkapallon kannattajatoiminta ei ole vielä kovinkaan organisoitua, mutta joissakin seuroissa on jo otettu ensiaskelia toiminnan kehittämisessä. Monissa Euroopan maissa kannattajatoiminta on jo organisoitu ammattimaisesti ja heidän toimintansa antaa hyvän pohjan ja esimerkin suomalaisen mallin kehittämiselle.
UEFA (Union of European Football Accosiations) on eurooppalaisen jalkapallon kattojärjestönä luonut juridisen pohjan kannattajatoiminnalle ja Suomen Palloliitto on sitoutunut noudattamaan UEFA:n sääntöjä. UEFA:n säännöt vaativat jokaisen pääsarjaseuran nimeämään kannattajien yhdyshenkilön, SLO:n (Supporter Liason Officer). SLO:n toimenkuva ja rooli ovat monissa suomalaisissa seuroissa epäselviä.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on saada aikaan suomalaisen jalkapallon kannattaja-toiminnan tavoitemalli. Tavoitemallin päätehtävänä on kirkastaa ja kehittää kannattajatoiminnan yhdyshenkilön (jatkossa SLO) toimenkuvaa ja roolia sekä rakentaa malli, joka tukee kannattajien harrastusta, luoda toiminnasta organisoidumpaa ja jatkuvampaa, vahvistaa heidän asemaansa ja arvostustaan ja samalla saada viihdyttävämpiä ottelutapahtumia kaikille katsojille. Työ on toteutettu haastattelemalla asiantuntijoita, selvittämällä nykytilannetta ja tutustumalla eurooppalaisiin malleihin.
Eurooppalaisissa SLO malleissa ja käytännöissä toimitaan ihannetilanteessa, jossa seuraan on palkattu fanien keskuudesta SLO. Liian monessa suomalaisessa seurassa ollaan vielä tilanteessa, jossa jo haasteena on kontaktin löytäminen kannattajien ja seuran välillä. Tässä työssä on päädytty ehdottamaan kaksiportaista mallia, jossa nimetään kannattajatoiminnan yhdyshenkilö (SLO) kannattajien joukosta. Seuran organisaatiosta haetaan SLO:lle kontakti-henkilö eli taho, joka välittää tietoja seurassa eteenpäin. Mallia tulee kuitenkin jatkossa kehittää yksiportaiseen suuntaan, jossa fanein joukosta nousee SLO, joka olisi palkattu seuraan.
Tämän työn pohjalta laaditaan myöhemmin Suomen Palloliiton ohjekirja kannattajatoiminnan yhdyshenkilön toiminnasta Suomessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste