LÄHIRUOKARENKAAT KULUTTAJIEN JA TUOTTAJIEN KOHTAAMISPAIKKANA : Tutkimus REKO Järvilakeuden toiminnasta
Honkola, Sari; Savola, Krista (2016)
Honkola, Sari
Savola, Krista
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513041
Tiivistelmä
Kuluttajien kiinnostus lähi- ja luomuruokaa kohtaan on kasvussa. Kuluttajat toivovat voivansa ostaa lähialueen tuotteita ja tukea samalla paikallista tuottajaa. Lyhyisiin jakeluketjuihin perustuvien lähiruokarenkaiden toiminnan tavoitteena on vastata kuluttajien kysyntään lähiruoan saatavuuden parantamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lähiruokarengas REKO Järvilakeuden toimintaa, tuotteiden hinnanmuodostusta ja toiminnan kannattavuutta sekä sitä, kohtaavatko alueen kuluttajien toiveet ja lähiruoan tuottajien tarjonta. Tutkimus toteutettiin kahtena kyselytutkimuksena, joista toinen oli suunnattu kuluttajille ja toinen tuottajille. Kyselylomakkeet julkaistiin REKO Järvilakeuden Facebook-sivuilla. Kuluttajakyselyyn vastasi 60 kuluttajaa ja tuottajakyselyyn vastasi 10 tuottajaa.
Tutkimus osoitti, että REKO Järvilakeuden toimintaa pidetään pääasiassa toimivana ja hyvänä myyntikanavana tuotteille, mutta lähi- ja luomuruokatuotteille olisi enemmän kysyntää kuin alueella on tarjontaa. Tutkimus osoitti, että REKO Järvilakeuden kautta myytävät tuotteet hinnoitellaan pääasiassa kustannusperusteisesti. Uuden myyntikanavan toivotaan parantavan tuottajien toiminnan kannattavuutta, mutta tulokset näkyvät vasta, kun toiminta on ollut pidemmän aikaa käynnissä. Vastausten perusteella laadittiin myös suosituksia REKO Järvilakeuden toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lähiruokarengas REKO Järvilakeuden toimintaa, tuotteiden hinnanmuodostusta ja toiminnan kannattavuutta sekä sitä, kohtaavatko alueen kuluttajien toiveet ja lähiruoan tuottajien tarjonta. Tutkimus toteutettiin kahtena kyselytutkimuksena, joista toinen oli suunnattu kuluttajille ja toinen tuottajille. Kyselylomakkeet julkaistiin REKO Järvilakeuden Facebook-sivuilla. Kuluttajakyselyyn vastasi 60 kuluttajaa ja tuottajakyselyyn vastasi 10 tuottajaa.
Tutkimus osoitti, että REKO Järvilakeuden toimintaa pidetään pääasiassa toimivana ja hyvänä myyntikanavana tuotteille, mutta lähi- ja luomuruokatuotteille olisi enemmän kysyntää kuin alueella on tarjontaa. Tutkimus osoitti, että REKO Järvilakeuden kautta myytävät tuotteet hinnoitellaan pääasiassa kustannusperusteisesti. Uuden myyntikanavan toivotaan parantavan tuottajien toiminnan kannattavuutta, mutta tulokset näkyvät vasta, kun toiminta on ollut pidemmän aikaa käynnissä. Vastausten perusteella laadittiin myös suosituksia REKO Järvilakeuden toiminnan kehittämiseksi.