Markkinointitutkimus WWF Suomen Facebook-sivulla julkaistusta sisällöstä : Facebook-sivusta tykkäävien käyttäjien mielipiteet
Paldanius, Jenna (2016)
Paldanius, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613076
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää WWF Suomen Facebook-sivusta tykkäävien käyttäjien mielipiteitä sivulla julkaistusta sisällöstä, minkä kautta saadaan tietoa siitä, miten sosiaalisen median sisältöstrategia on toteutunut. Tämä on WWF Suomen ensimmäinen Facebook-sivusta tykkäävien käyttäjien mielipiteitä mittaava tutkimus. Tietoa perusjoukon rakenteesta ja käytöksestä on saatu tilastoista, joita Facebook tekee automaattisesti. Facebookin tilastojen ongelma kuitenkin on, etteivät ne kerro yleisön mielipiteistä julkaistun sisällön suhteen.
WWF Suomen tavoite on olla viestijänä asiantunteva, positiivinen, visuaalisesti ainutlaatuinen, sitouttava ja helposti lähestyttävä. Sosiaalisen median sisällön tuotantoon on ohjeistus, millaista julkaistun sisällön tulee olla. Tähän asti sisällön arvioijana on ollut WWF Suomen viestintä, mutta Facebook-sivusta tykkäävien käyttäjien mielipiteistä ei ole ollut tietoa. Tämän tutkimusongelman ratkaisemiseksi toteutettiin markkinointitutkimus. Tutkimuksen pääpaino oli Facebookin sisältöön liittyvien väitteiden arvioinnissa, mutta tutkimuksessa kartoitettiin myös muiden sosiaalisten medioiden seuraamista ja maksettujen mainosten vaikuttavuutta.
WWF Suomen Facebook-sivun tykkääjien määrä tutkimuksen teon aikana oli noin 76 tuhatta. Luotettavaksi otoskooksi laskettiin 383 vastaajaa. Tämän otoskoon vastausten käsittelyn kannalta kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä oli sopivin. Markkinointitutkimus toteutettiin Typeform-kysymyslomakkeena internetin kautta. Kysymyslomake linkattiin Facebook-sivuille, jonka kautta käyttäjät tavoitettiin parhaiten.
Opinnäytetyössä kerrotaan ensin WWF Suomesta organisaationa ja sen strategiasta vuosille 2015-2020, minkä pohjalta markkinointia suunnitellaan ja toteutetaan. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään tutkimusongelmaa ja -tuloksia.
Tekemäni tutkimus antoi WWF Suomelle vahvistusta siitä, että he ovat onnistuneet sosiaalisen median sisällön suhteen hyvin, mutta myös kehitettävää löytyi. Tutkimusta käytetään hyödyksi Facebook-sivun sisällön kehittämisessä.
WWF Suomen tavoite on olla viestijänä asiantunteva, positiivinen, visuaalisesti ainutlaatuinen, sitouttava ja helposti lähestyttävä. Sosiaalisen median sisällön tuotantoon on ohjeistus, millaista julkaistun sisällön tulee olla. Tähän asti sisällön arvioijana on ollut WWF Suomen viestintä, mutta Facebook-sivusta tykkäävien käyttäjien mielipiteistä ei ole ollut tietoa. Tämän tutkimusongelman ratkaisemiseksi toteutettiin markkinointitutkimus. Tutkimuksen pääpaino oli Facebookin sisältöön liittyvien väitteiden arvioinnissa, mutta tutkimuksessa kartoitettiin myös muiden sosiaalisten medioiden seuraamista ja maksettujen mainosten vaikuttavuutta.
WWF Suomen Facebook-sivun tykkääjien määrä tutkimuksen teon aikana oli noin 76 tuhatta. Luotettavaksi otoskooksi laskettiin 383 vastaajaa. Tämän otoskoon vastausten käsittelyn kannalta kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä oli sopivin. Markkinointitutkimus toteutettiin Typeform-kysymyslomakkeena internetin kautta. Kysymyslomake linkattiin Facebook-sivuille, jonka kautta käyttäjät tavoitettiin parhaiten.
Opinnäytetyössä kerrotaan ensin WWF Suomesta organisaationa ja sen strategiasta vuosille 2015-2020, minkä pohjalta markkinointia suunnitellaan ja toteutetaan. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään tutkimusongelmaa ja -tuloksia.
Tekemäni tutkimus antoi WWF Suomelle vahvistusta siitä, että he ovat onnistuneet sosiaalisen median sisällön suhteen hyvin, mutta myös kehitettävää löytyi. Tutkimusta käytetään hyödyksi Facebook-sivun sisällön kehittämisessä.