Roadsport A-luokan kilpa-auton erillisjousitetun taka-akseliston suunnittelu : Lada 1500S
Hokka, Anssi (2016)
Hokka, Anssi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513009
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on suunnitella roadsport A-luokan kilpa-autoon erillisjousitettu taka-akselisto alkuperäisen akseliston tilalle. Auto, johon kyseinen akselisto suunnitellaan, on merkiltään Lada ja malliltaan 1500s. Työssä tutkittiin parametrejä, jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin rataautoilussa. Työssä pyritään tuomaan esille keskeisimpiä aiheita renkaiden, akseliston ja rungon toiminnasta. Opinnäytetyön aikana on perehdytty aiheesta kirjoitettuun kirjallisuuteen, jonka perusteella on päätetty, millainen akseliston tulisi olla. Vanha akselisto on myös mallinnettu, jotta sen ominaisuudet on saatu selville. Tässä opinnäytetyössä on myös testattu vetokokeella nivellaakereita sekä tukivarsien kaikki muut komponentit.
Tärkeimpinä akseliston toimintaan vaikuttavina tekijöinä voidaan pitää pyörien optimaalista asentoa ajoradan pintaan nähden. Rengas on siis tärkein yksittäinen tekijä koko auton toiminnan kannalta. Erillisjousitettua akselistoa jäykkään akseliin vertailemalla päästiin johtopäätökseen, että erillisjousitettu akseli toimii paremmin epätasaisilla ajoradoilla kuin jäykkä akseli. Se myös mahdollistaa pyörien asentoparametrien suunnittelun korin eri kallistuskulmille ja eri joustotilanteille.
Tämän opinnäytetyön pohjalta valmistettiin erillisjousitetusta taka-akselistosta prototyyppi, joka on vielä kokoonpanovaiheessa.
Tärkeimpinä akseliston toimintaan vaikuttavina tekijöinä voidaan pitää pyörien optimaalista asentoa ajoradan pintaan nähden. Rengas on siis tärkein yksittäinen tekijä koko auton toiminnan kannalta. Erillisjousitettua akselistoa jäykkään akseliin vertailemalla päästiin johtopäätökseen, että erillisjousitettu akseli toimii paremmin epätasaisilla ajoradoilla kuin jäykkä akseli. Se myös mahdollistaa pyörien asentoparametrien suunnittelun korin eri kallistuskulmille ja eri joustotilanteille.
Tämän opinnäytetyön pohjalta valmistettiin erillisjousitetusta taka-akselistosta prototyyppi, joka on vielä kokoonpanovaiheessa.