Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alkutuotannon toimijoiden asiointiprosessien yhtenäistäminen : - ilmoitus- ja lupahakumenettelyt

Jäälinoja, Sari (2016)

Avaa tiedosto
Jaalinoja_Sari.pdf (1.915Mt)
Lataukset: 


Jäälinoja, Sari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312859
Tiivistelmä
Lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi elintarvikkeiden ja rehujen alkutuotannon toimijoiden on asioitava toimintaansa liittyen monen eri viranomaisen kanssa ja heidän tietojaan tallennetaan moniin rekistereihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja kuvata asiakasnäkökulmasta mahdollisimman yhtenäinen asiointiprosessi, joka tuottaa tarvittavat tiedot eri viranomaisille sekä tehdä kehittämisehdotus prosessien ja asiointivälineiden kehittämiseksi. Työn tilaaja oli maa- ja metsätalousministeriö.

Opinnäytetyön teoriaosa perustui prosessien kehittämiseen liittyvään kirjallisuuteen sekä julkisen hallinnon palvelujen kehittämisen lähtökohtien ja tehtyjen ohjausmenettelyjen tarkasteluun. Lisäksi on tarkasteltu julkisen hallinnon palvelujen kehittämisen yhteentoimivuuden rakenteena käytettävää kokonaisarkkitehtuuria, sen perusteita ja haasteita.

Alkutuotannon toimijoiden kokemuksia ja palvelutarpeita selvitettiin Webropol -kyselytutkimuksella. Asiointiprosessien yhtenäistämistä selvitettiin maatalous- ja elintarvikehallinnon asiantuntijoille suunnatulla teemahaastattelulla.

Tavoitetilan keskeisiksi elementeiksi muodostuivat asiakaslähtöisyys ja tiedon yhteiskäyttöisyys, jossa sähköinen asiointi on väline näiden toteuttamiseksi. Asiakaslähtöisen palvelumallin kehittäminen vaatii merkittävää ajattelu- ja toimintatapojen muutosta. Palveluissa on pyrittävä monikanavaisuuteen, jolloin tiedon toimittaminen viranomaiselle ja asioiden vireille saattaminen on nykyistä vähemmän tiettyihin viranomaisiin sidottua. Tavoitetilan saavuttamiseksi tulee tehdä selkeä suunnitelma toiminnan ja tietojärjestelmien kehittämisestä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste