Asiakaslähtöisen laadun parantaminen koneistusalan yritykselle : Eka-Sorvaus Oy
Kuuttinen , Mika; Ahola, Milena (2016)
Kuuttinen , Mika
Ahola, Milena
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Eka-Sorvaus Oy:n sisäistä laatua ja kehittää toimintaa asiakas-lähtöisesti. Tarkasteltaessa yritystä ja asiakkaita tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat toimitusvarmuus ja maalipinnan paksuuden seuranta ja dokumentointi.
Asiakashaastattelun ja toimitusvarmuutta koskevien tilastojen perusteella myöhästyneet toimitukset oli saatu pienenemään. Asiakkaan kannalta ongelmana kuitenkin olivat etuajassa saapuneet toimitukset, jotka veivät varastosta tilaa. Maalipinnan paksuuden dokumentoinnin tarve tuli ilmi niin ikään asiakas-haastattelussa. Asiakkaan oman laatujärjestelmän kannalta on tärkeää pystyä osoittamaan dokumentein maalipinnan paksuus. Seurantaa varten Eka-Sorvaus Oy hankki maalipinnanpaksuusmittarin.
Opinnäytetyö toteutettiin Eka-Sorvaus Oy:n toimeksiannosta. Suunnittelu ja toteutus tehtiin yhteistyönä tuotantoinsinööri Tero Kaarlelan kanssa.
Asiakashaastattelun ja toimitusvarmuutta koskevien tilastojen perusteella myöhästyneet toimitukset oli saatu pienenemään. Asiakkaan kannalta ongelmana kuitenkin olivat etuajassa saapuneet toimitukset, jotka veivät varastosta tilaa. Maalipinnan paksuuden dokumentoinnin tarve tuli ilmi niin ikään asiakas-haastattelussa. Asiakkaan oman laatujärjestelmän kannalta on tärkeää pystyä osoittamaan dokumentein maalipinnan paksuus. Seurantaa varten Eka-Sorvaus Oy hankki maalipinnanpaksuusmittarin.
Opinnäytetyö toteutettiin Eka-Sorvaus Oy:n toimeksiannosta. Suunnittelu ja toteutus tehtiin yhteistyönä tuotantoinsinööri Tero Kaarlelan kanssa.