NC-sanomien tarkastelu DB Schenker Oy:ssä : lastausvaiheessa tapahtuvien laatuvirheiden seuranta vuonna 2016
Knaapi, Mikael (2016)
Knaapi, Mikael
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713150
Tiivistelmä
Laatu on merkittävä tekijä yrityksen kilpailukyvyn kannalta, ja nykyajan kehittyvässä yhteiskunnassa on pyrittävä erottumaan muista. DB Schenker Oy on myös jatkuvasti kehityksessä mukana ja muuttaa toimintojaan pysyäkseen mukana kilpailussa.
Työn toimeksiantaja on DB Schenker Oy. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lastaustilanteissa tapahtuvia laatupoikkeamia ja syitä, miksi poikkeamia tapahtuu. Lisäksi tarkoituksena oli myös antaa kehitysehdotuksia, miten poikkeamien määrää voitaisiin vähentää. Tieto poikkeamista kerättiin yrityksen sisäisestä MIC-ohjelmasta, jonne kirjataan kaikki liikenteessä tapahtuvat laatupoikkeamat.
Tutkimus toteutettiin vertailemalla lastauslistoja ja avisointitietoja MIC-tietokannasta saatuihin poikkeamiin. Tällä tavoin pyrittiin määrittämään, olivatko poikkeamat olleet aiheellisia ja mistä ne ovat johtuneet.
Työn johtopäätöksenä oli, että suurin osa laatupoikkeamista on johtunut terminaalityöntekijöiden tai vienninhoitajien virheistä. Kehitysehdotuksena yritykselle annettiin työntekijöiden perehdytyksen parantaminen ja uusien toimintatapojen sisäistäminen paremmin. Tavoitteena olisi, että jokainen työntekijä ymmärtäisi, miten jokainen työn vaihe vaikuttaa toimitusketjuun oleellisesti. Lisäksi työn aikana huomattiin olennaisia virheitä Ruotsiin menevässä liikenteessä, kun lähetyksiä lastattiin matkan aikana kahdessa terminaalissa. Tästä johtuviin virheisiin puututtiin jo kevään aikana, ja poikkeamien määrä vähenikin huomattavasti.
Työn toimeksiantaja on DB Schenker Oy. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lastaustilanteissa tapahtuvia laatupoikkeamia ja syitä, miksi poikkeamia tapahtuu. Lisäksi tarkoituksena oli myös antaa kehitysehdotuksia, miten poikkeamien määrää voitaisiin vähentää. Tieto poikkeamista kerättiin yrityksen sisäisestä MIC-ohjelmasta, jonne kirjataan kaikki liikenteessä tapahtuvat laatupoikkeamat.
Tutkimus toteutettiin vertailemalla lastauslistoja ja avisointitietoja MIC-tietokannasta saatuihin poikkeamiin. Tällä tavoin pyrittiin määrittämään, olivatko poikkeamat olleet aiheellisia ja mistä ne ovat johtuneet.
Työn johtopäätöksenä oli, että suurin osa laatupoikkeamista on johtunut terminaalityöntekijöiden tai vienninhoitajien virheistä. Kehitysehdotuksena yritykselle annettiin työntekijöiden perehdytyksen parantaminen ja uusien toimintatapojen sisäistäminen paremmin. Tavoitteena olisi, että jokainen työntekijä ymmärtäisi, miten jokainen työn vaihe vaikuttaa toimitusketjuun oleellisesti. Lisäksi työn aikana huomattiin olennaisia virheitä Ruotsiin menevässä liikenteessä, kun lähetyksiä lastattiin matkan aikana kahdessa terminaalissa. Tästä johtuviin virheisiin puututtiin jo kevään aikana, ja poikkeamien määrä vähenikin huomattavasti.