Asiakastyytyväisyystutkimus: case Lux Gratiae
Toivonen, Mia; Ahti, Heidi (2016)
Toivonen, Mia
Ahti, Heidi
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412988
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys on monen yrityksen suosion syy ja ennen vanhaa se ei ollut yhtä isossa roolissa kuin nykyään. Asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet vuosien mittaan ja nykyään iloinen, kiireetön mutta asiantunteva asiakaspalvelu on tärkeintä. Asiakastyytyväisyyskyselyt ovat yritysten suurin tiedonlähde nykyään. Kyselyiden mukaan saadaan tietää anonyymisti, missä mahdollisesti on parannettavaa ja mikä puolestaan toimii. Tämä antaa mahdollisuuden koota tietoa asiakastyytyväisyydestä, joka on hyvin tärkeä tiedonlähde.
Opinnäytetyössämme teimme asiakastyytyväisyyskyselyn Naantalin Matkailun järjestämästä tapahtumasta; Lux Gratiae. Aloitimme opinnäytetyön keräämällä tietoa tapahtumasta aiempina vuosina. Osallistuimme kokouksiin tapahtumaan liittyen ja saimme vanhaa asiakastyytyväisyyskysely tietoa Naantalin Matkailuun liittyen. Tämän jälkeen aloitimme kyselyn kokoamisen eri mallien pohjalta.
Vastattuja kyselyjä saimme tarpeellisen määrän ja tapahtuman jälkeen aloimme analysoida kyselyiden tuloksia. Vastattuja kyselyitä saimme kaiken kaikkiaan 32 kappaletta. Tapahtuman asiakasmäärään nähden saimme oikein hyvän määrän vastattuja kyselyjä kasaan. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat hyvin selvät ja myöskin sitä mitä osasimme odottaa. Tuloksista selvisi esimerkiksi, että ohjelmisto houkuttelee eniten keski-ikäisiä, kulttuurista kiinnostuneita vierailijoita. Myös markkinointiin sosiaalisessa mediassa tulisi panostaa enemmän. Naantalin Matkailulla tulee varmasti olemaan hyötyä vastauksista tulevia Lux Gratiae – tapahtumia ajatellen
Opinnäytetyössämme teimme asiakastyytyväisyyskyselyn Naantalin Matkailun järjestämästä tapahtumasta; Lux Gratiae. Aloitimme opinnäytetyön keräämällä tietoa tapahtumasta aiempina vuosina. Osallistuimme kokouksiin tapahtumaan liittyen ja saimme vanhaa asiakastyytyväisyyskysely tietoa Naantalin Matkailuun liittyen. Tämän jälkeen aloitimme kyselyn kokoamisen eri mallien pohjalta.
Vastattuja kyselyjä saimme tarpeellisen määrän ja tapahtuman jälkeen aloimme analysoida kyselyiden tuloksia. Vastattuja kyselyitä saimme kaiken kaikkiaan 32 kappaletta. Tapahtuman asiakasmäärään nähden saimme oikein hyvän määrän vastattuja kyselyjä kasaan. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat hyvin selvät ja myöskin sitä mitä osasimme odottaa. Tuloksista selvisi esimerkiksi, että ohjelmisto houkuttelee eniten keski-ikäisiä, kulttuurista kiinnostuneita vierailijoita. Myös markkinointiin sosiaalisessa mediassa tulisi panostaa enemmän. Naantalin Matkailulla tulee varmasti olemaan hyötyä vastauksista tulevia Lux Gratiae – tapahtumia ajatellen