Lääkärikeskuksen asiakasneuvojien perehdyttäminen
Härkönen, Hanna (2016)
Härkönen, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913187
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia perehdyttämisen keinoja ja merkitystä sekä selvittää, millainen on hyvä perehdytys ja perehdyttäjä. Tavoitteena on saada hyvät valmiudet johdonmukaisen ja laadukkaan perehdytysmateriaalin suunnitteluun ja tekemiseen toimeksiantajalle, terveyspalveluita tarjoavalle yksityiselle lääkärikeskukselle. Tavoitteena on myös tehdä perehdytysmateriaali toimeksiantajalle, mutta sitä ei julkaista opinnäytetyössä.
Perehdyttäminen tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä työpaikalla, joiden tavoitteena on tutustuttaa uusi työntekijä uuteen työhön, työympäristöön ja –kulttuuriin. Toisaalta perehdyttämistä tarvitaan toisinaan myös vanhojen työntekijöiden osaamisen päivittämiseksi. Laissa säädetään yritysten velvollisuuksista työntekijöiden perehdyttämisessä, mutta onnistunut perehdytys hyödyttää myös yritystä monella tapaa. Se muun muassa nopeuttaa oppimista uusiin työtehtäviin ja ehkäisee työtekijän sairauspoissaoloja.
Hyvä perehdyttäjä osaa huomioida perehdytettävien erilaiset tavat oppia ja hyödyntää opastettavan vahvuuksia. Erilaisia oppimistyylejä voidaan tarkastella esimerkiksi kokemuksellisen oppimisteorian tai aisteihin perustuvien oppimistyylien näkökulmasta. Erilaisten oppimistapojen lisäksi perehdytettävän vahvuuksia ja kiinnostuksenkohteita voidaan hyödyntää perehdyttämisessä. Kun ohjattava saa hyödyntää vahvuuksiaan, on oppiminen tehokkaampaa ja halukkuus sitoutua uuteen työyhteisöön kasvaa. Perehdyttäjä voi itsekin ottaa opetustilanteessa erilaisia rooleja ja näin tehostaa oppimista. Perehdyttäjän lisäksi työyhteisö voidaan valjastaa mukaan perehdyttämistyöhön. Perehdyttäjän lopullinen tavoite on tehdä itsensä tarpeettomaksi perehdytettävälle.
Onnistunut perehdyttäminen on seurausta huolellisesta valmistautumisesta ja suunnittelusta. Perehdyttämisen suunnittelussa kannattaa hyödyntää eri tahoja yrityksen sisällä, jotta tulos on kokonaisvaltainen. Suunnittelun lisäksi tärkeää on tulosten seuranta, jotta perehdytyskäytäntöjä voidaan tarvittaessa uudistaa perehdyttämisen tehostamiseksi jatkossa.
Työ toteutettiin tutkimalla aiheesta saatavilla olevaa kirjallisuutta ja artikkeleita sekä haastateltiin työntekijöiden perehdyttämisestä vastaavaa työntekijää ja yksikön esimiestä. Työn tuloksena saatiin runsaasti tietoa perehdyttämisestä, sen vaiheista ja elementeistä, joista onnistunut perehdyttäminen muodostuu ja siitä, kuinka ihminen parhaiten oppii ja ymmärtää uusia asioita.
Perehdyttäminen tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä työpaikalla, joiden tavoitteena on tutustuttaa uusi työntekijä uuteen työhön, työympäristöön ja –kulttuuriin. Toisaalta perehdyttämistä tarvitaan toisinaan myös vanhojen työntekijöiden osaamisen päivittämiseksi. Laissa säädetään yritysten velvollisuuksista työntekijöiden perehdyttämisessä, mutta onnistunut perehdytys hyödyttää myös yritystä monella tapaa. Se muun muassa nopeuttaa oppimista uusiin työtehtäviin ja ehkäisee työtekijän sairauspoissaoloja.
Hyvä perehdyttäjä osaa huomioida perehdytettävien erilaiset tavat oppia ja hyödyntää opastettavan vahvuuksia. Erilaisia oppimistyylejä voidaan tarkastella esimerkiksi kokemuksellisen oppimisteorian tai aisteihin perustuvien oppimistyylien näkökulmasta. Erilaisten oppimistapojen lisäksi perehdytettävän vahvuuksia ja kiinnostuksenkohteita voidaan hyödyntää perehdyttämisessä. Kun ohjattava saa hyödyntää vahvuuksiaan, on oppiminen tehokkaampaa ja halukkuus sitoutua uuteen työyhteisöön kasvaa. Perehdyttäjä voi itsekin ottaa opetustilanteessa erilaisia rooleja ja näin tehostaa oppimista. Perehdyttäjän lisäksi työyhteisö voidaan valjastaa mukaan perehdyttämistyöhön. Perehdyttäjän lopullinen tavoite on tehdä itsensä tarpeettomaksi perehdytettävälle.
Onnistunut perehdyttäminen on seurausta huolellisesta valmistautumisesta ja suunnittelusta. Perehdyttämisen suunnittelussa kannattaa hyödyntää eri tahoja yrityksen sisällä, jotta tulos on kokonaisvaltainen. Suunnittelun lisäksi tärkeää on tulosten seuranta, jotta perehdytyskäytäntöjä voidaan tarvittaessa uudistaa perehdyttämisen tehostamiseksi jatkossa.
Työ toteutettiin tutkimalla aiheesta saatavilla olevaa kirjallisuutta ja artikkeleita sekä haastateltiin työntekijöiden perehdyttämisestä vastaavaa työntekijää ja yksikön esimiestä. Työn tuloksena saatiin runsaasti tietoa perehdyttämisestä, sen vaiheista ja elementeistä, joista onnistunut perehdyttäminen muodostuu ja siitä, kuinka ihminen parhaiten oppii ja ymmärtää uusia asioita.