"Ilo on työn suurin käyttövoima" : Työnilon palaset päiväkodissa
Silvendoin, Terhi; Viitamäki, Eveliina (2016)
Silvendoin, Terhi
Viitamäki, Eveliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062113285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062113285
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoitus oli tutkia työniloa päiväkotityössä. Halusimme saada vastauksia siihen, että millä tavoin työnilo näkyy ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Yhtenä ajatuksena oli se, että nouseeko työnohjauksen tarve esiin. Vastauksia haimme kolmen tutkimuskysymyksen kautta, joilla selvitimme mistä työnilo koostuu, mikä sitä nakertaa ja miten sitä voisi lisätä?
Tutkimus toteutettiin yhteen päiväkotiin, jossa työskentelee 30 työntekijää. Näistä työntekijöistä tutkimukseen osallistui 24. Keräsimme tutkimuksemme aineiston päiväkodin työntekijöiltä toiminnallisissa ryhmissä syyskuun 2015 aikana pitämällä 1-2 ryhmää viikossa. Työntekijöistä muodostui viisi ryhmää, joissa aineisto kerättiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä käyttäen.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää. Analyysin teimme teorialähtöistä analyysiä käyttäen. Teorialähtöisen analyysin kehyksenä käytimme Pekka Järvisen toimivan työyhteisön peruspilarimallia, johon sovitimme työnilosta kerättyä aineistoa.
Tutkimustuloksista rakensimme Työnilon Talon, joka koostuu selkeästä organisaation perustehtävästä sekä kahdeksasta työntekoa tukevasta pilarista, joilla jokaisella on tärkeä tehtävä ja vaikutus työniloon. Tutkimustuloksista näkyi, että työniloon vaikuttaa moni asia ja työntekijän sekä johtajan rooli on siinä merkittävässä asemassa. Vankasti pystyssä oleva Työnilon Talo tupruaa työniloa, joka näkyy myös työyhteisön ulkopuolelle.
Kehittämämme Työnilon Talo sopii rungoksi useimpaan työyhteisöön ja sen avulla esimies sekä työntekijät voivat arvioida oman organisaationsa peruspilareita ja niitä kehittämällä lisätä työniloa työhönsä.
Tutkimus toteutettiin yhteen päiväkotiin, jossa työskentelee 30 työntekijää. Näistä työntekijöistä tutkimukseen osallistui 24. Keräsimme tutkimuksemme aineiston päiväkodin työntekijöiltä toiminnallisissa ryhmissä syyskuun 2015 aikana pitämällä 1-2 ryhmää viikossa. Työntekijöistä muodostui viisi ryhmää, joissa aineisto kerättiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä käyttäen.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää. Analyysin teimme teorialähtöistä analyysiä käyttäen. Teorialähtöisen analyysin kehyksenä käytimme Pekka Järvisen toimivan työyhteisön peruspilarimallia, johon sovitimme työnilosta kerättyä aineistoa.
Tutkimustuloksista rakensimme Työnilon Talon, joka koostuu selkeästä organisaation perustehtävästä sekä kahdeksasta työntekoa tukevasta pilarista, joilla jokaisella on tärkeä tehtävä ja vaikutus työniloon. Tutkimustuloksista näkyi, että työniloon vaikuttaa moni asia ja työntekijän sekä johtajan rooli on siinä merkittävässä asemassa. Vankasti pystyssä oleva Työnilon Talo tupruaa työniloa, joka näkyy myös työyhteisön ulkopuolelle.
Kehittämämme Työnilon Talo sopii rungoksi useimpaan työyhteisöön ja sen avulla esimies sekä työntekijät voivat arvioida oman organisaationsa peruspilareita ja niitä kehittämällä lisätä työniloa työhönsä.