Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Mor, lilla mor, vem är väl som du?" : En kvalitativ studie om anknytning enligt mödrars och utbildares syn på Maria akademi rf.

Aspegren, Annika (2016)

 
Avaa tiedosto
Aspegren_Annika.pdf (836.8Kt)
Lataukset: 


Aspegren, Annika
Yrkeshögskolan Arcada
2016
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 3.0 Unported
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062213293
Tiivistelmä
Kiintymyssuhdeteoria on teoria läheisten ja emotionaalisten suhteiden merkityksestä ih-misen kehitykselle. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli saada syvempi ymmärrys Maria Akatemian äitien ja kouluttajien kokemuksista kiintymyssuhteesta. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Minkälaisia kokemuksia naisilla ja kouluttajilla on kiintymyssuhtees-ta? 2. Minkälaisia yhtäläisyyksiä ja eroja on naisten ja kouluttajien kokemuksilla kiinty-myssuhteesta? Aineistokeruu tapahtui kvalitatiivisten ryhmähaastatteluiden sekä yksilö-haastattelun kautta. Ryhmähaastatteluihin osallistui kolme äitiä (fokusryhmähaastattelu) ja kolme kouluttajaa (fokusryhmähaastattelu). Maria Akatemian perustaja osallistui yksi-löhaastatteluun. Ryhmähaastattelut tehtiin suomenkielellä ja yksilöhaastattelu ruotsinkie-lellä. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on käytetty kiintymyssuhdeteoria ja Daniel Sternin teoria minä tunteen kehittymisestä. Keskeiset käsitteet olivat: kiintymys-suhde, mentalisaatio, äitiys, äitiyden konstellaatio, minä tunteen kehittyminen sekä su-kupolviketju. Materiaalia analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tu-lokset esitettiin seitsemässä kategoriassa jotka ovat: 1. Yhteys ja itsenäisyys, 2. Vahvis-tus, 3. Turvallisuus, 4. Identiteetti, 5. Sukupolviketju, 6. Ryhmän merkitys, 7. Tietoisuus ja ymmärrys. Suurin ero kouluttajien ja äitien kokemuksissa oli, että äidit nostivat eniten esille ryhmän merkityksen (6) ja identiteetin (4) kun taas kouluttajat nostivat esille yh-teyden ja itsenäisyyden (1), ryhmän merkityksen (6), vahvistuksen (2), sukupolviketjun (5) sekä tietoisuuden ja ymmärryksen (7). Äitien kokemukset olivat konkreettisia ja poh-jautuivat heidän kokemuksiinsa arjesta. Kouluttajien kokemukset pohjautuivat Maria Akatemian teoreettiseen viitekehykseen ja kokemuksiin työstä ryhmien parissa. Tutki-mustulosten perusteella äideillä ja kouluttajilla olivat samat kokemukset kuin aikaisempi tutkimus näyttää: Ymmärrys, tietoisuus ja työstetyt traumat johtavat positiiviseen muu-tokseen. Tutkimuksessa naiset sekä kouluttajat kokivat ryhmän ja ryhmänohjaajan roolin
merkitykselliseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste