Auta - älä häiritse! : Puhallinpedagogi orkesterinjohtajana. Käsityksiä harrastajapuhallinorkesterin johtajan roolista.
Soikkeli, Ilpo (2016)
Soikkeli, Ilpo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013229
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää puhallinorkesterien johtajien ja puhallinsoittajien käsityksiä johtajan valmiuksista, tarpeista ja puutteista harrastajapuhallinorkesterin oh-jaamisessa, erityisesti taiteen perusopetuksessa (musiikkioppilaitokset), mutta myös va-paan sivistystyön ja yhdistystoiminnan parissa toimivissa puhallinorkestereissa. Tutkimuk-sen tarkoituksena oli selvittää myös orkesterisoittajien käsityksiä hyvästä johtajasta. Tut-kimuksen kyselyt toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen, ilman vas-tausten ennakko-oletuksia.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa vertailtiin arvostettujen orkesteripedagogien Herb Pomeroyn ja Jorma Panulan käsityksiä hyvästä orkesterinjohtamisesta sekä heidän ohjei-taan kapellimestareille. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kysyttiin suomalaisilta puhallinka-pellimestareilta ja puhallinsoittajilta käsityksiä hyvästä amatööriorkesterin johtajasta, tie-dusteltiin amatööriorkesterien johtajilta ja soittajilta heidän näkemyksiään hyvästä orkes-terinjohtamisesta. Orkesterinjohtajilta kysyttiin koulutuksen tuoman kompetenssin lisäksi keskeisiä tarpeita oman johtamisensa parantamiseksi. Tutkimuksen kolmannessa vaihees-sa koottiin, tilastoitiin ja vertailtiin kysymysten pohjalta saatuja tietoja.
Vastausten runsaasta hajonnasta huolimatta tuloksista kävi selkeästi ilmi, että soittajat arvostavat johtajassa eniten hyviä sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja vankkaa musiikillista osaamista. Myös kokonaisuuksien hahmottaminen ja selkeät näytöt keräsivät arvostusta.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa vertailtiin arvostettujen orkesteripedagogien Herb Pomeroyn ja Jorma Panulan käsityksiä hyvästä orkesterinjohtamisesta sekä heidän ohjei-taan kapellimestareille. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kysyttiin suomalaisilta puhallinka-pellimestareilta ja puhallinsoittajilta käsityksiä hyvästä amatööriorkesterin johtajasta, tie-dusteltiin amatööriorkesterien johtajilta ja soittajilta heidän näkemyksiään hyvästä orkes-terinjohtamisesta. Orkesterinjohtajilta kysyttiin koulutuksen tuoman kompetenssin lisäksi keskeisiä tarpeita oman johtamisensa parantamiseksi. Tutkimuksen kolmannessa vaihees-sa koottiin, tilastoitiin ja vertailtiin kysymysten pohjalta saatuja tietoja.
Vastausten runsaasta hajonnasta huolimatta tuloksista kävi selkeästi ilmi, että soittajat arvostavat johtajassa eniten hyviä sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja vankkaa musiikillista osaamista. Myös kokonaisuuksien hahmottaminen ja selkeät näytöt keräsivät arvostusta.