Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Evidensbaserat arbetssätt i samtalshjälp : en studie om ungas och krisarbetares erfarenheter av skattningsskalorna ORS och SRS på Krisjouren för unga

Kaivos, Lina (2016)

Avaa tiedosto
Kaivos_Lina.pdf (1.568Mt)
Lataukset: 


Kaivos, Lina
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062213314
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Tavoite: Tämän opinnäytteen tavoitteena oli tutkia miten arviointityökalut ORS ja SRS vaikuttavat Krisjouren för unga kriisipisteen keskusteluapuun. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalipedagoginen näkökulma, jossa tutkittiin kolme keskeistä teemaa: muutosprosessia, osallisuutta ja palautetta. Tätä tutkittiin kysymällä nuorten ja kriisityöntekijöiden kokemuksia ORS ja SRS arviointityökalujen toimivuudesta keskusteluavussa. Tutkimuskysymys oli: Mikä merkitys ORS ja SRS -työkaluilla on keskusteluavussa? Taustakysymykset olivat: Millainen merkitys oli ORS:llä ja SRS:llä nuoren muutosprosessiin? Vaikuttavatko ORS ja SRS nuoren osallistamiseen keskusteluavun suunnittelussa? Mikä on ORS ja SRS -työkalujen kautta annetun palautteen merkitys nuoren ja kriisityöntekijän vuorovaikutukseen keskustelutilanteessa? Menetelmä: Tutkimuksessa käytetty menetelmä on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruu tapahtui teemahaastattelujen kautta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui 6 nuorta ja 2 kriisityön ammattilaista. Tulokset: Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palautteen systemaattisella käyttämisella nuorten keskusteluavussa oli monella tavalla myönteisiä vaikutuksia nuorten muutosprosessiin. Se mahdollisti nuorten osallisuuden muutosprosessissa. ORS koettiin apuvälineenä, joka johdatti keskustelun käsittelemään nuorten kokemaa ongelmaa. Palautteen antaminen SRS:ssä taas saattoi vaikuttaa parempaan luottamussuhteeseen nuoren ja kriisityöntekijän välillä. Sekä nuoret että kriistyöntekijät kokivat ORS:n helpompana työkaluna kuin SRS:n. Palautteen antaminen sekä vastaanottaminen koettiin vaikeana. Erityisen vaikeana koettiin arvioida asiakassuhdetta, koska se tuntui liian henkilökohtaiselta. Kriisityöntekijät taas kokivat, että palautteen suullinen läpikäynti harvoin johti rakentavaan keskusteluun. Johtopäätökset: Tutkimus antaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa nuorten ja kriisityöntekijöiden kokemuksista työkalujen käytöstä, mikä voi johtaa toiminnan kehittämiseen ja tuoda lisäarvoa asiakkaille. Voidaan myös todeta, että ORS:llä on suurempi vaikutus keskusteluapuun kuin SRS:llä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste