Miksaamisen merkitys : The path -kappaleen tuotantoprosessi
Rucidlo, Jan (2016)
Rucidlo, Jan
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
The permanent address of the publication is
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312867
Abstract
Tekniikan kehitys on mahdollistanut sen, että yhä useampi kykenee sekä luomaan että muokkaamaan demoja jopa kotioloissa. Äänen käsittelyyn tarkoitetut laitteet ja ohjelmat ovat kaikkien ulottuvilla. Äänen käsittelyyn pätevät silti pääosin samat perusasiat kuin ennen. Jos ei näe vaivaa äänen käsittelyn työkalujen oikeaoppiseen käyttöön, voi helposti päätyä vain pilaamaan ääniraitoja toistensa perään.
Tästä löytyykin tämän tutkimuksen ydinkysymys: Miten löytää äänistudiotyöskentelyssä jälkituotannollisin keinoin tapa tehdä musiikkikappaleesta ammattimaisen kuuloinen? Halusin tutustua syvemmin äänen editoimiseen ja muokkaamiseen ja ymmärtää editoinnissa käytettyjen efektien vaikutukset ääneen. Haluan oppia miten kappale toimii kokonaisuudessaan, ja miten saadaan soittimet sekoitettua keskenään mahdollisimman miellyttävän kuuloisella tavalla. Yhtenä tavoitteena on miksata omalle yhtyeelleni kappale, jota voidaan käyttää markkinointimateriaalina yhtyeen tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi haluan vertailla ”raakaversion” ja käsitellyn version eroja.
Miksaus on musiikin jälkikäsittelyn tärkein vaihe. Huonoa miksausta ei pystytä täysin pelastamaan edes ammattitasoisella masteroinnilla. Erityisen haastavaa miksauksesta tekee, että se on aina genresidonnaista. Miksaukseen ei ole olemassa oikeita tai vääriä toimintatapoja. Tekemisen ja harjoittelun kautta jokainen löytää itselle ja yhtyeelle parhaiten sopivat toimintatavat. (Bazil 2008, 2; Suntola 2000, 64).
Tekemäni tutkimus on ensisijaisesti toiminnallinen. Opinnäytetyön kirjallinen osuus raportoi tehdyn työn, antaa tutkimukselle teoreettisen viitekehyksen, sekä tukee asetettuihin tavoitteisiin pääsemistä.
Tästä löytyykin tämän tutkimuksen ydinkysymys: Miten löytää äänistudiotyöskentelyssä jälkituotannollisin keinoin tapa tehdä musiikkikappaleesta ammattimaisen kuuloinen? Halusin tutustua syvemmin äänen editoimiseen ja muokkaamiseen ja ymmärtää editoinnissa käytettyjen efektien vaikutukset ääneen. Haluan oppia miten kappale toimii kokonaisuudessaan, ja miten saadaan soittimet sekoitettua keskenään mahdollisimman miellyttävän kuuloisella tavalla. Yhtenä tavoitteena on miksata omalle yhtyeelleni kappale, jota voidaan käyttää markkinointimateriaalina yhtyeen tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi haluan vertailla ”raakaversion” ja käsitellyn version eroja.
Miksaus on musiikin jälkikäsittelyn tärkein vaihe. Huonoa miksausta ei pystytä täysin pelastamaan edes ammattitasoisella masteroinnilla. Erityisen haastavaa miksauksesta tekee, että se on aina genresidonnaista. Miksaukseen ei ole olemassa oikeita tai vääriä toimintatapoja. Tekemisen ja harjoittelun kautta jokainen löytää itselle ja yhtyeelle parhaiten sopivat toimintatavat. (Bazil 2008, 2; Suntola 2000, 64).
Tekemäni tutkimus on ensisijaisesti toiminnallinen. Opinnäytetyön kirjallinen osuus raportoi tehdyn työn, antaa tutkimukselle teoreettisen viitekehyksen, sekä tukee asetettuihin tavoitteisiin pääsemistä.