Mobiilimatkaoppaan käyttäjälähtöinen tuotekehitys ja -testaus : Case: CreateTrips
Korpelainen, Sari (2016)
Korpelainen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käyttäjälähtöinen mobiilimatkaopas CreateTrips-sovellukseen ja toteuttaa käyttäjätutkimus oppaan julkaisun jälkeen. Matkaopas sijoittuu Irlannin pääkaupunkiin Dubliniin ja on suunnattu nuorekkaalle teknologiansa tuntevalle matkailijalle. Työn toimeksiantajana oli Helsingissä perustettu start-upyritys CreateTrips. Sovellus ja mobiilimatkaopas ovat ladattavissa Applen sovelluskaupasta ilman latausmak-sua.
Käyttäjätutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimukseen osallistui viisi henkilöä joko teemahaastatteluun tai käyttäjähavainnointiin. Haastattelut ja havainnointi tehtiin matkaoppaan suunnitellussa käyttöympäristössä, Dublinissa. Tulokset analysoitiin induktiivisin keinoin jakamalla haastattelu kolmeen eri teema-alueeseen. Käyttäjätutkimuksen tavoitteena oli selvittää mobiilimatkaoppaan onnistumiset ja ongelmakohdat.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Dublin-mobiilimatkaopas miellytti testaajien silmää, mutta esimerkiksi erilaista kohteiden kategoriajakoa jäätiin kaipaamaan. Etenkin esteettisestä ulkoasusta pidettiin. Mobiilimatkaoppaan kohdevalikoimaan oltiin tyytyväisiä, mutta kohteiden kategoriajaosta saatiin käyttökelpoista ja rakentavaa palautetta. Kategorioiden toivottiin olevan tarkemmin määriteltyjä, ja niiden haluttiin heijastavan irlantilaista kulttuuria nykyistä enemmän.
Tulosten avulla mahdollistetaan Dublin mobiilimatkaoppaan jatkokehitys asiakaskokemusten avulla ja pystytään tarjoamaan ohjeistusta sekä suosituksia muille mobiilimatkaoppaiden kehittäjille tulevaisuudessa.
Käyttäjätutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimukseen osallistui viisi henkilöä joko teemahaastatteluun tai käyttäjähavainnointiin. Haastattelut ja havainnointi tehtiin matkaoppaan suunnitellussa käyttöympäristössä, Dublinissa. Tulokset analysoitiin induktiivisin keinoin jakamalla haastattelu kolmeen eri teema-alueeseen. Käyttäjätutkimuksen tavoitteena oli selvittää mobiilimatkaoppaan onnistumiset ja ongelmakohdat.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Dublin-mobiilimatkaopas miellytti testaajien silmää, mutta esimerkiksi erilaista kohteiden kategoriajakoa jäätiin kaipaamaan. Etenkin esteettisestä ulkoasusta pidettiin. Mobiilimatkaoppaan kohdevalikoimaan oltiin tyytyväisiä, mutta kohteiden kategoriajaosta saatiin käyttökelpoista ja rakentavaa palautetta. Kategorioiden toivottiin olevan tarkemmin määriteltyjä, ja niiden haluttiin heijastavan irlantilaista kulttuuria nykyistä enemmän.
Tulosten avulla mahdollistetaan Dublin mobiilimatkaoppaan jatkokehitys asiakaskokemusten avulla ja pystytään tarjoamaan ohjeistusta sekä suosituksia muille mobiilimatkaoppaiden kehittäjille tulevaisuudessa.