Communication during a construction project : Case Lahti Travel Centre
Poutanen, Susanna (2016)
Poutanen, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061913192
Tiivistelmä
Viestintä on läsnä päivittäin, se on yleistä ja ajankohtaista kaikille. Viestit koostuvat sanojen, kuvien, äänien ja videoiden yhdistelmistä sekä vuorovaikutuksesta ihmisen ja koneen välillä. Eri käyttäjäryhmät arvostavat kuitenkin erilaisia asioita ja niin ollen organisaation maine riippuu siitä, kuka sitä arvioi. Tämän lähtökohdan pohjalta organisaation tulee päättää viestintänsä pääkohderyhmä.
Lahden Matkakeskus valmistui yhteen Lahden vilkkaimmasta risteyskohdasta. Se toteutettiin allianssimallilla, jonka osapuolina olivat Lahden kaupunki, YIT Rakennus Oy ja Sito Oy. Ympäristöön ja alueelle tehtävät muutokset aiheuttavat hämmennystä, joka edellyttää reagointia ja joitain toimia toteuttajalta. Viestintä ei ole perinteisesti ollut etusijalla rakentamisessa eikä tämäkään projekti ollut poikkeus. Resursseja ei ollut mitoitettu riittävästi viestintää varten ja sen edellyttämät toimet toteutettiin käytännössä henkilöiden muiden töiden ohella.
Viestintä oli arvioitu yhdeksi merkittävimmistä tekijöistä arvioitaessa rakentamisen onnistumista. Tässä tutkimuksessa perehdytään aiheeseen syvemmin projektilla tuotetun materiaalin, internet sivujen, viikkokirjeiden ja muun ohjeistuksen pohjalta. Projektilla toteutettiin merkittäviä toimia tavoitteen saavuttamiseksi ja alueen käyttäjiin kohdistuvien vaikutuksien vähentämiseksi. Viestinnän tehokkuutta mitattiin seuraamalla eri viestimien julkaisuja. Hankkeen keskeiset henkilöt haastateltiin ja näiden haastattelujen pohjalta sidosryhmille valmisteltiin kyselylomake, jolla selvitettiin heidän mielipiteitään.
Tämän opinnäytetyön perusteella viestintä koettiin pääosin positiiviseksi, mutta ehdotuksia viestinnän kehittämiseksi annettiin myös. Jotkin sidosryhmistä toivoivat enemmän yhteistyötä työmaan kanssa sekä yksilöllistä lähestymistapaa sekä mahdollisuutta vaikuttaa muutoksiin ja tilapäisten järjestelyjen suunnitteluun.
Lahden Matkakeskus valmistui yhteen Lahden vilkkaimmasta risteyskohdasta. Se toteutettiin allianssimallilla, jonka osapuolina olivat Lahden kaupunki, YIT Rakennus Oy ja Sito Oy. Ympäristöön ja alueelle tehtävät muutokset aiheuttavat hämmennystä, joka edellyttää reagointia ja joitain toimia toteuttajalta. Viestintä ei ole perinteisesti ollut etusijalla rakentamisessa eikä tämäkään projekti ollut poikkeus. Resursseja ei ollut mitoitettu riittävästi viestintää varten ja sen edellyttämät toimet toteutettiin käytännössä henkilöiden muiden töiden ohella.
Viestintä oli arvioitu yhdeksi merkittävimmistä tekijöistä arvioitaessa rakentamisen onnistumista. Tässä tutkimuksessa perehdytään aiheeseen syvemmin projektilla tuotetun materiaalin, internet sivujen, viikkokirjeiden ja muun ohjeistuksen pohjalta. Projektilla toteutettiin merkittäviä toimia tavoitteen saavuttamiseksi ja alueen käyttäjiin kohdistuvien vaikutuksien vähentämiseksi. Viestinnän tehokkuutta mitattiin seuraamalla eri viestimien julkaisuja. Hankkeen keskeiset henkilöt haastateltiin ja näiden haastattelujen pohjalta sidosryhmille valmisteltiin kyselylomake, jolla selvitettiin heidän mielipiteitään.
Tämän opinnäytetyön perusteella viestintä koettiin pääosin positiiviseksi, mutta ehdotuksia viestinnän kehittämiseksi annettiin myös. Jotkin sidosryhmistä toivoivat enemmän yhteistyötä työmaan kanssa sekä yksilöllistä lähestymistapaa sekä mahdollisuutta vaikuttaa muutoksiin ja tilapäisten järjestelyjen suunnitteluun.