TOIMINTAINFORMAATIO AMMATTIKORKEAKOULUJENHJAUKSEN JA ARVONTUOTANNON SEKÄ NIIDEN VAIKUTTAVUUDEN ARVIOINNIN TUKENA (TINFO) : OPALA-TULOSTEN 2002 – 2007 ANALYYSI - EXCEL 2007 PIVOT SEKÄ VUODEN 2008 LOPPURAPORTTI
Valkonen, Aki (2009)
Lataukset:
Valkonen, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113501
Tiivistelmä
Laatumielikuva on asiakkaan silmässä. Menestyäkseen on minkä tahansa tavaran- tai palveluntuottajan oltava selvillä asiakkaidensa tarpeista ja tuntemuksista. Palautteen kerääminen kyselyillä on eräs keskeinen asiakas-informaation hankintamuoto. Koulutusorganisaatiot eivät muodosta tästä poikkeusta, varsinkin, jos ne ovat sitoutuneet laatujohtamisen viitekehykseen, kuten Suomessa on laajasti tapahtunut. Opiskelijoilta on siis kysyttävä heidän tuntemuksistaan opiskelun aikana, valmistumisen yhteydessä ja jopa vielä alumnivaiheessa.
OPALA on ammattikorkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen ammattikorkeakoulujen kansallinen palautetietokanta. OPALA-kyselyyn vastataan valmistumisvaiheessa. Vuosien 2002 - 2007 tietokantaan on kertynyt yli 90000 anonyyminä annettua palautesarjaa. Tämä on TINFO-hankkeen OPALA-osion ensimmäinen loppuraportti. Raportissa työn kohteina ovat kaikki nuorten ja aikuisten tutkintokoulutusta koskevat OPALA-tulokset vuosilta 2002 – 2007.
Koko amk-populaation kaikilla koulutushierarkian tasoilla kattava aikasarja 2002 - 2007 antaa OPALA-kyselyn tulosten täydellisen kuvauksen. Tätä täydennetään vielä tulosten kvasistaattisilla kuvauksilla. OPALA-tulokset muodostavat monisäikeisen kokonaisuuden, jonka ”heinäsuovasta” jokainen joutuu etsimään oman totuutensa OPALA 1- ja OPALA 2-työkalujen avulla (Excel 2007 Pivot). Tässä raportissa on ollut mahdollista esittää vain perustulokset esimerkkien avulla, ohjeistukset käyttäjien omien analyysien tueksi sekä ehdotuksia OPALA-tyyppisten työkalujen jatkokehittämisen avuksi. Työn seuraavassa vaiheessa tämän raportin kuvailevia tuloksia täydennetään kattavalla tilastollisella analyysillä.
OPALA on ammattikorkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen ammattikorkeakoulujen kansallinen palautetietokanta. OPALA-kyselyyn vastataan valmistumisvaiheessa. Vuosien 2002 - 2007 tietokantaan on kertynyt yli 90000 anonyyminä annettua palautesarjaa. Tämä on TINFO-hankkeen OPALA-osion ensimmäinen loppuraportti. Raportissa työn kohteina ovat kaikki nuorten ja aikuisten tutkintokoulutusta koskevat OPALA-tulokset vuosilta 2002 – 2007.
Koko amk-populaation kaikilla koulutushierarkian tasoilla kattava aikasarja 2002 - 2007 antaa OPALA-kyselyn tulosten täydellisen kuvauksen. Tätä täydennetään vielä tulosten kvasistaattisilla kuvauksilla. OPALA-tulokset muodostavat monisäikeisen kokonaisuuden, jonka ”heinäsuovasta” jokainen joutuu etsimään oman totuutensa OPALA 1- ja OPALA 2-työkalujen avulla (Excel 2007 Pivot). Tässä raportissa on ollut mahdollista esittää vain perustulokset esimerkkien avulla, ohjeistukset käyttäjien omien analyysien tueksi sekä ehdotuksia OPALA-tyyppisten työkalujen jatkokehittämisen avuksi. Työn seuraavassa vaiheessa tämän raportin kuvailevia tuloksia täydennetään kattavalla tilastollisella analyysillä.