OPETTAJUUS LEARNING BY DEVELOPING-TOIMINTAMALLISSA
Editoija
Ora-Hyytiäinen, Elina
Rajalahti, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413506
Tiivistelmä
Perinteinen opettajuuden kulttuuri ja opettajan ammatillinen identiteetti muodostavat sekä vahvuuden että heikkouden kohdattaessa uusia haasteita ammattikorkeakouluopettajan työssä. Opettaja joutuu etsimään itselleen uutta tapaa toteuttaa opettajuuttaan oppimisen ja opiskelijan työn noustessa vahvemmin keskiöön koulutuksen toteutuksessa. Opettaminen on jopa nähty vanhanaikaisena ja oppijan passiivista roolia sekä tiedon välittämistä korostavana terminä. On haluttu korostaa ohjausta opettajan tehtävää kuvaavana terminä ja näin ajateltu oppijan siirtyvän paremmin opettajan työn keskiöön.
Tässä julkaisussa Laureassa työskentelevät ammattikorkeakoulupedagogiikan asiantuntijat kuvaavat ja analysoivat sitä muutosta opettajuudessa, jonka Laurean Learning by Developing –malli on tuonut. Julkaisun eräs perussanoma on, että opiskelijakorosteisuudesta huolimatta opettamiseksi kutsuttavaa pedagogista ja didaktista toimintaa edelleen tarvitaan, joskin uudistuneessa ja entistä vaativammassa muodossa. Osaaminen ei synny tyhjiössä, vaan edellyttää oppimisen ohjaajaksi vanhempaa ja kokeneempaa kollegaa.
Tässä julkaisussa Laureassa työskentelevät ammattikorkeakoulupedagogiikan asiantuntijat kuvaavat ja analysoivat sitä muutosta opettajuudessa, jonka Laurean Learning by Developing –malli on tuonut. Julkaisun eräs perussanoma on, että opiskelijakorosteisuudesta huolimatta opettamiseksi kutsuttavaa pedagogista ja didaktista toimintaa edelleen tarvitaan, joskin uudistuneessa ja entistä vaativammassa muodossa. Osaaminen ei synny tyhjiössä, vaan edellyttää oppimisen ohjaajaksi vanhempaa ja kokeneempaa kollegaa.