Markkinointisuunnitelma
Lautiainen, Anna-Kaisa (2007)
Lautiainen, Anna-Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Sen teoreettisessa osuudessa tutkitaan matkailumarkkinointia ja siihen liittyviä käsitteitä. Toiminnallinen osuus on teorian pohjalta muodostettu markkinointisuunnitelma, joka on tehty Savonlinnassa toimivalle maaseutumatkailuyritys Lomamokkilalle. Työn tarve syntyy alueen voimakkaasta kausiluonteisuudesta ja tarkoituksena on löytää keinoja lisätä yrityksen myyntiä niinä aikoina, kun asiakasmäärät ovat hyvin vähäiset. Hiljaisen ajan kehittämisen keinona käytetään markkinoiden laajentamista eli päämääränä on lisätä uusia kohderyhmiä ja sitä kautta asiakasmääriä. Uudet kohderyhmät valitaan tutkimalla kuluttajien kulutuskäyttäytymistä. Ryhmät ovat senioriryhmät, koululaisten leirikouluryhmät ja yritysryhmät. Kulutuskäyttäytymistä tutkimalla selvitetään myös ryhmien halut ja tarpeet, jotka yrityksen tulisi palveluillaan täyttää. Markkinointisuunnitelmassa tarkastellaan yrityksen lähtökohtia markkinoiden laajentamiselle, sekä jokaiselle uudelle kohderyhmälle muodostetaan oma kokonaisuutensa markkinointimixiä eli markkinoinnin kilpailukeinoja muuntelemalla. Markkinoinnin kilpailukeinot ovat tuote, hinta, viestintä ja saatavuus. Tuotekehityksen avulla yrityksestä on tarkoitus tehdä kohderyhmien käyttöön soveltuva ja hinnan ja viestinnän avulla niitä houkutteleva. Saatavuus tarkoittaa sitä, mitä kautta tuotetta myydään ja markkinoidaan kohderyhmille. Samoin suunnitelmassa pohditaan myös, miten nykyistä kohderyhmää voi houkutella huippukauden ulkopuolisena aikana.