E-urheilun valmentajakurssi JAMKin koulutustarjontaan : Selvitys suunnitellun opintojakson tarpeellisuudesta
Tuovila, Henri; Kemppainen, Joonas (2016)
Tuovila, Henri
Kemppainen, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016071313589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016071313589
Tiivistelmä
Elektroninen urheilu on kasvava genre, jossa raha- sekä katsojamäärät tulevat ennusteiden mukaan tuplaantumaan kahden vuoden sisään. Kuten perinteinenkin urheilu, vaatii myös elektroninen urheilu taakseen osaavia valmentajia. Toimeksiantajalla, Jyväskylän ammattikorkeakoululla, on suunnitteilla järjestää lähitulevaisuudessa kurssi elektronisen urheilun valmennukseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Jyväskylän alueen opiskelijoiden elektronisen urheilun tuntemusta ja selvittää heidän kiinnostustaan tulevaa kurssia kohtaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin elektronisen urheilun perusteisiin, kuten määritelmään, historiaan sekä nykytilanteeseen. Teoriapuoleen kuului myös valmennusosio, jossa käytiin läpi elektronisen urheilun valmennusta ja pyrittiin vertaamaan sitä perinteisten urheilulajien valmennukseen. Tutkimusosiossa menetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin web-pohjaisella Webropol-kyselylomakkeella.
Kyselyä jaettiin Stage142-tapahtumassa sekä sosiaalisen median kautta Jyväskylän ammattikorkeakoulun nykyisille opiskelijoille. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 61 henkilöä. Kyselyn keskeiset tulokset osoittivat, että Jyväskylän alueen opiskelijoilla oli hyvä tietämys elektronisesta urheilusta ja että kiinnostusta Jyväskylän ammattikorkeakoulun järjestämää kurssia kohtaan löytyi. Vastaajilta saatiin myös useita ehdotuksia kurssin sisältöä varten.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin elektronisen urheilun perusteisiin, kuten määritelmään, historiaan sekä nykytilanteeseen. Teoriapuoleen kuului myös valmennusosio, jossa käytiin läpi elektronisen urheilun valmennusta ja pyrittiin vertaamaan sitä perinteisten urheilulajien valmennukseen. Tutkimusosiossa menetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimus toteutettiin web-pohjaisella Webropol-kyselylomakkeella.
Kyselyä jaettiin Stage142-tapahtumassa sekä sosiaalisen median kautta Jyväskylän ammattikorkeakoulun nykyisille opiskelijoille. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 61 henkilöä. Kyselyn keskeiset tulokset osoittivat, että Jyväskylän alueen opiskelijoilla oli hyvä tietämys elektronisesta urheilusta ja että kiinnostusta Jyväskylän ammattikorkeakoulun järjestämää kurssia kohtaan löytyi. Vastaajilta saatiin myös useita ehdotuksia kurssin sisältöä varten.