Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulukiusaamisen ennaltaehkäisy Iittalan yhtenäiskoulussa

Pahkin, Moona; Humppi, Katri (2016)

 
Avaa tiedosto
Humppi_Katri_Pahkin_Moona.pdf (470.3Kt)
Lataukset: 


Pahkin, Moona
Humppi, Katri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081413699
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on käsitellyt lasten ja nuorten keskuudessa tapahtuvaa koulukiusaamista. Idea työn tekemiseen tuli toimeksiantajalta Iittalan yhtenäiskoululta. Työn yhteistyökumppani Iittalan yhtenäiskoulu on vuosiluokkien 1.–9. yhtenäinen peruskoulu. Työ täydentää aiempaa ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Työn tarkoituksena oli ennaltaehkäistä kiusaamista Iittalan yhtenäiskoulussa ja puuttua siihen yhteisen ryhmätoiminnan kautta. Tavoitteena oli vähentää koulukiusaamista Iittalan yhtenäiskoulussa ja saada kuudesluokkalaiset oppilaat miettimään aihetta. Tavoitteena oli myös kehittää ohjaustaitoja kiusaamisen estäjinä terveydenhoitajan työssä ja kehittää taitoja toimia nuorten kanssa. Koulukiusaamisen mahdollinen vähentyminen tapahtui näytelmien tuottamisen ja oppilaiden oman pohdinnan kautta.

Kuudesluokkalaisille toteutettiin noin kaksi tuntia kestänyt näytelmä–työpajan Iittalan yhtenäiskoulussa. Nuorten kanssa keskusteltiin koulukiusaamisesta näytelmien pohjalta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja lisäksi kerättiin oppilailta palautetta palautelomakkeiden avulla.

Oppilailta kerätyn palautteen mukaan näytelmät olivat mukava oppimiskokemus. Nuoret oppivat näytelmien avulla, kuinka voivat itse puuttua koulukiusaamiseen. Näytelmien tekeminen ja niistä keskusteleminen sai oppilaat pohtimaan, millaisia seurauksia kiusaamisella voi olla.

Teoriaosuudessa käsiteltiin koulukiusaamisen tyyppejä, vaikutuksia, ennaltaehkäisyä ja kiusaamiseen puuttumista sekä lisäksi kiusaamiseen liittyvää lainsäädäntöä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste