Asiakkaan oma ääni kuuluviin : Asiakaslähtöinen COPM -haastattelu Talking Mats® -menetelmällä
Railosvuo, Satu (2016)
Railosvuo, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016062013212
Tiivistelmä
Itsemääräämisoikeus, osallisuus ja osallistuminen ovat tämän päivän kuntoutuksessa paljon esillä. Asiakkaan omien toiveiden ja tavoitteiden merkitys kuntoutusta suunniteltaessa, toteuttaessa ja arvioitaessa on keskiössä. Puhevammaiselle ihmiselle osallistuminen kuntoutuksensa suunnitteluun voi ilmaisu- ja ymmärtämisvaikeuksien vuoksi olla rajallista. Tähän tilanteeseen on mahdollista löytää erilaisia korvaavia kommunikointikeinoja, jotka lisäävät puhevammaisen ihmisen osallistumismahdollisuuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko asiakaslähtöisen COPM -haastattelun toteuttaa Talking Mats® -menetelmällä ja lisääkö se puhevammaisen ihmisen osallistumismahdollisuuksia. Kanadalainen toiminnallisen suoriutumisen mittari COPM (Canadian Occupational Performance Measure) on toimintaterapiaprosessiin soveltuva arviointimenetelmä, ja se pohjautuu asiakaslähtöiseen kanadalaiseen toiminnallisuuden ja sitoutumien malliin (CMOP-E). Talking Mats® on vuorovaikutteinen, kuvia sisältävä visuaalinen menetelmä, joka tukee puhevammaista ihmistä tehokkaampaan kommunikointiin. Kehittämistyössä saatujen kokemusten mukaan COPM -haastattelu voidaan suorittaa Talking Mats® -menetelmällä, ja se auttaa puhevammaista ihmistä ilmaisemaan omia ajatuksia haastattelussa.