Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuvaileva kirjallisuuskatsaus erityistä tukea tarvitsevan, alakouluikäisen, haastavakäytöksisen Asperger-lapsen tuesta kuntouttavassa arjessa

Vanhala, Marita (2016)

 
Avaa tiedosto
vanhala_marita.pdf (394.0Kt)
Lataukset: 


Vanhala, Marita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083013878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pyrkimyksenä oli koota ja tuoda esille kirjallisuuskatsauksen keinoin miten kuntouttavassa arjessa kyetään tukemaan alakouluikäistä, erityistä tukea tarvitsevaa, haastava käytöksistä Asperger-lasta. Työn tavoitteena oli koota ja tuoda esille tietoa Aspergerista ja Asperger-lapsen haasteista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille, jotka työskentelevät Asperger-lasten kanssa.

Opinnäytetyön pyrkimyksenä oli tuottaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus koostui neljästä vaiheesta: tutkimuskysymyksen muodostaminen, aineiston keruu, aineiston kuvailu ja tulosten tarkastelu.

Aineisto rajattiin vuosiin 2006-2016. Tutkimusaineistoa kerättiin tietokannoista Terveysportti ja Melinda. Näiden lisäksi suoritettiin manuaalinen tiedonhaku Google Scholarista sekä käytettiin Kotkan kaupungin kirjastopalveluita. Hakusanoina käytettiin Asperger, Asperger-lapsi, kuntouttava arki, kuntoutus ja toimintakyky. Aineiston sisäänottokriteereihin kuului se, että niiden tuli koskea Asperger-lapsen kuntoutusta ja/tai kuntouttavaa arkea.

Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella sain tuloksena sen, että kuntouttavassa arjessa kyetään tukemaan erityistä tukea tarvitsevaa alakouluikäistä haastava käytöksistä Asperger-lasta luomalla arkeen päivästruktuurit, selkeät toimintaohjeet sekä opettamalla kommunikointikeinoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste