Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Sehän ois tosi helppoo vähän fuskata ja ottaa se suomen kieli käyttöön” : Varhaiskasvattajien käsityksiä kielikylvyn toteuttamisesta päiväkodissa

Nieminen, Emma; Takala, Sonja (2016)

 
Avaa tiedosto
Nieminen_Emma_Takala_Sonja.pdf (578.0Kt)
Lataukset: 


Nieminen, Emma
Takala, Sonja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016083113915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvattajien käsityksiä kielikylvyn toteuttamisesta päiväkodissa. Tutkimus tehtiin ruotsinkielisestä kielikylvystä. Tarkoituksena oli selvittää, miten kielikylpyä toteutetaan päiväkotiarjessa ja millä tavoin varhaiskasvattajat haluaisivat sitä kehittää. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä lapsen kielelliseen kehitykseen, miten lapsilähtöisyys näkyy kielikylvyn toteuttamisessa sekä millaisia haasteita kielikylvyn toteuttamisessa ilmenee.

Suurimman teoreettisen lähtökohdan tutkimukselle muodosti ruotsin kielikylpy. Opinnäytetyössä tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja varhaiskasvattajia sekä pohdittiin sosiaalipedagogista ajattelutapaa lapsilähtöisyydessä. Näiden lisäksi teoreettisiin lähtökohtiin kuului lapsen kielellinen kehitys, sen merkitys ja siihen yhteydessä olevat tekijät.

Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja sen tutkimusmenetelminä toimivat avoin kysely sekä teemahaastattelu. Näiden kahden tutkimusmenetelmän avulla hankittiin tutkimuksessa käytettävä aineisto. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.

Tutkimustulosten mukaan yksi merkittävimmistä varhaiskasvattajien käsityksistä kielikylvyn toteuttamisessa on yksi aikuinen – yksi kieli -periaate, jonka mukaan aikuinen pitäytyy aina kielikylpykielessä. Tuloksista ilmenee myös teematyöskentelyn merkittävyys kielikylvyn toteuttamisessa. Tulokset osoittavat, että lapsilähtöisyys näkyy lapsen aloitteisiin vastaamisena lapsen kiinnostuksen kohteet huomioiden. Lapsen kielelliseen kehitykseen nähdään vaikuttavan niin hänen koko kehityksensä kuin ympäristönsäkin. Tutkimuksen tuloksista on nähtävissä varhaiskasvattajien yhtenäinen käsitys kielikylvyn toteuttamisesta päiväkodissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste