Digitalisaation vaikutukset ulkomainonnan mediasuunnittelussa
Lönnrot, AnnaMari (2016)
Lönnrot, AnnaMari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091414278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091414278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tämänhetkisen mediamainonnan kentän tilannetta ja ulkomainonnan lähitulevaisuuden kehitysnäkymiä Suomessa. Teoriaosuudessa tarkastellaan markkinointiviestinnän muutoksia ja digitalisaation tuomia muutoksia. Tarkoituksena on luoda näkemys asiantuntijahaastatteluiden pohjalta, miten lähitulevaisuuden tuomat muutokset vaikuttavat ulkomainonnan rooliin.
Tutkimusongelmien ratkaisuun käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietojenkeräys toteutettiin henkilöhaastatteluiden ja sähköpostin välityksellä. Kyselylomake koostui 12 kysymyksestä, joista koottiin tutkimuksen tulokset. Haastattelut kerättiin 30.3.–15.4.2015 välisenä aikana.
Tutkimusongelmaa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta asiantuntijahaastatteluiden kautta – mediatoimiston, mainostoimiston ja median näkökulmasta. Asiaa tarkastellaan kampanjan suunnittelun, luovan toteutuksen ja teknisten mahdollisuuksien kautta.
Tutkimuksen pääongelmana voidaan nähdä, millaiset digitaalisen ulkomainonnan kehitysnäkymät ovat lähitulevaisuudessa ja, mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksen alaongelmiksi voidaan kiteyttää, millaisen tuote- tai palvelutarjooman kohdalla ulkomainonta on tehokkainta ja, millaisia haasteita digitalisaatio tuo alalle.
Tutkimusongelmien ratkaisuun käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietojenkeräys toteutettiin henkilöhaastatteluiden ja sähköpostin välityksellä. Kyselylomake koostui 12 kysymyksestä, joista koottiin tutkimuksen tulokset. Haastattelut kerättiin 30.3.–15.4.2015 välisenä aikana.
Tutkimusongelmaa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta asiantuntijahaastatteluiden kautta – mediatoimiston, mainostoimiston ja median näkökulmasta. Asiaa tarkastellaan kampanjan suunnittelun, luovan toteutuksen ja teknisten mahdollisuuksien kautta.
Tutkimuksen pääongelmana voidaan nähdä, millaiset digitaalisen ulkomainonnan kehitysnäkymät ovat lähitulevaisuudessa ja, mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksen alaongelmiksi voidaan kiteyttää, millaisen tuote- tai palvelutarjooman kohdalla ulkomainonta on tehokkainta ja, millaisia haasteita digitalisaatio tuo alalle.