Perehdytys muutoksen tukena
Karismaa, Marika (2016)
Karismaa, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091414258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091414258
Tiivistelmä
Opettajien työnkuva on muuttunut viime vuosina, opettajan työtehtävät ovat laajentuneet sekä monipuolistuneet. Työnkuvan muutokseen ovat vaikuttaneet, mm. toisen asteen ammatillisen koulutuksen muutokset sekä Länsirannikon Koulutus Oy:n organisaatiossa tapahtuneet muutokset. Muutoksien sisäistäminen on tärkeää, jotta organisaatio kykenee saavuttamaan asetetut tavoitteet, jotka ovat määriteltyinä vision, arvojen ja strategian myötä. Toiminnan ja kannattavuuden tavoitteet ovat tulkittavissa organisaation vision, arvojen ja strategian kautta, jotka edelleen ohjaavat organisaation toimintaa eteenpäin. Organisaation tuottaman perehdytyksen merkitys on oleellinen, jotta henkilöstön on helpompi sisäistää muutokset sekä he kykenevät ymmärtämään omia asenteitaan muutoksia kohdatessa. Onnistuneen perehdytyksen myötä työn tekeminen säilyy laadukkaana ja asiakkaat saavat odottamaansa palvelua. Näin työntekijät kokevat olevansa merkityksellinen osa organisaation toimintaa, joka mahdollista organisaation positiivisen tuloksellisen toiminnan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys Länsirannikko Koulutus Oy:n Hyvinvointiyksikön henkilöstön saadusta perehdytyksestä sekä saada käsitys mihin työn osa-alueisiin kaivataan perehdytystä. Opinnäytetyön tutkimuksessa tiedon keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka taulukoitiin tixel-ohjelmaa hyödyntäen. Lisäksi saadun tutkimustulosten perusteella suoritettiin henkilöhaastattelu, johon vastasi Hyvinvointiyksikön esimies.
Kyselystä muodostuneen tuloksen mukaan Hyvinvointiyksikön henkilöstön kokemukset saatuun perehdytykseen olivat samankaltaiset keskenään. Perehdytyksen tarve oli henki-löstön mukaan yhteneväinen, se kohdistui erityisesti koulutuksien hinnoittelemiseen sekä niiden myymiseen. Hyvinvointiyksikön esimiehen näkemykset suhteessa saatuun tulokseen olivat yhteneväiset. Tulosten ja haastattelun yhteenvedon myötä perehdytysmateriaali tuotetaan keskittymällä koulutuksien hinnoittelemiseen ja niiden myymiseen.
Opinnäytetyön aikana tuotettiin perehdytysmateriaali koulutuksien hinnoittelemisesta ja niiden myymisestä. Perehdytysmateriaalissa kuvataan pääperiaatteet, jotka tulee ottaa huomioon koulutuksen hinnoittelua tehtäessä sekä koulutuksia myytäessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys Länsirannikko Koulutus Oy:n Hyvinvointiyksikön henkilöstön saadusta perehdytyksestä sekä saada käsitys mihin työn osa-alueisiin kaivataan perehdytystä. Opinnäytetyön tutkimuksessa tiedon keruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka taulukoitiin tixel-ohjelmaa hyödyntäen. Lisäksi saadun tutkimustulosten perusteella suoritettiin henkilöhaastattelu, johon vastasi Hyvinvointiyksikön esimies.
Kyselystä muodostuneen tuloksen mukaan Hyvinvointiyksikön henkilöstön kokemukset saatuun perehdytykseen olivat samankaltaiset keskenään. Perehdytyksen tarve oli henki-löstön mukaan yhteneväinen, se kohdistui erityisesti koulutuksien hinnoittelemiseen sekä niiden myymiseen. Hyvinvointiyksikön esimiehen näkemykset suhteessa saatuun tulokseen olivat yhteneväiset. Tulosten ja haastattelun yhteenvedon myötä perehdytysmateriaali tuotetaan keskittymällä koulutuksien hinnoittelemiseen ja niiden myymiseen.
Opinnäytetyön aikana tuotettiin perehdytysmateriaali koulutuksien hinnoittelemisesta ja niiden myymisestä. Perehdytysmateriaalissa kuvataan pääperiaatteet, jotka tulee ottaa huomioon koulutuksen hinnoittelua tehtäessä sekä koulutuksia myytäessä.