Sukupuolisensitiivisyys päiväkodin arjessa : koulutuskokonaisuus päiväkodissa Tampereella
Ahopelto, Anna-Maria; Virtanen, Tiina (2016)
Ahopelto, Anna-Maria
Virtanen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092714589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092714589
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sukupuolisensitiivistä työotetta yhteistyöpäiväkodissa Tampereella. Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden ymmärrystä ja tietoisuutta sukupuolen ilmentämisen moninaisuudesta ja sukupuolisensitiivisestä varhaiskasvatuksesta sekä tarjota arjessa hyödynnettäviä toimintatapoja. Tutkimustehtävänä oli toteuttaa koulutuskokonaisuus päiväkodin työntekijöille.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat sukupuolen moninaisuuteen ja sukupuolisensitiivisyyteen liittyvät käsitteet. Työ toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineistoa kerättiin nauhoittamalla koulutuskerrat sekä aloitus- ja lopetuskyselyllä. Saadulle aineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Ennen koulutuksen alkua sukupuolisensitiivisen työotteen koettiin toteutuvan päiväkodissa hyvin. Koulutuksen aikana tietoisuuden koettiin lisääntyneen, jolloin myös ymmärrettiin aiemman toiminnan virheellisiä muotoja. Sukupuolisensitiivisen työotteen juurruttaminen koettiin mahdolliseksi, mutta sen todettiin vaativan aikaa, aktiivisuutta ja sitoutumista.
Koulutusta voisi kehittää sisällyttämällä prosessiin myös johtajan ja vanhemmat sekä tukemalla sukupuolisensitiivisen työotteen juurtumista päiväkodin arkeen järjestämällä jatkokoulutusta. Näiden kehitysideoiden toteuttaminen varmistaisi tiedon laaja-alaisen leviämisen ja muutosprosessin etenemisen.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat sukupuolen moninaisuuteen ja sukupuolisensitiivisyyteen liittyvät käsitteet. Työ toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineistoa kerättiin nauhoittamalla koulutuskerrat sekä aloitus- ja lopetuskyselyllä. Saadulle aineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Ennen koulutuksen alkua sukupuolisensitiivisen työotteen koettiin toteutuvan päiväkodissa hyvin. Koulutuksen aikana tietoisuuden koettiin lisääntyneen, jolloin myös ymmärrettiin aiemman toiminnan virheellisiä muotoja. Sukupuolisensitiivisen työotteen juurruttaminen koettiin mahdolliseksi, mutta sen todettiin vaativan aikaa, aktiivisuutta ja sitoutumista.
Koulutusta voisi kehittää sisällyttämällä prosessiin myös johtajan ja vanhemmat sekä tukemalla sukupuolisensitiivisen työotteen juurtumista päiväkodin arkeen järjestämällä jatkokoulutusta. Näiden kehitysideoiden toteuttaminen varmistaisi tiedon laaja-alaisen leviämisen ja muutosprosessin etenemisen.