Markkinointisuunnitelma Karhun Palvelus Oy:lle
Lempiäinen, Satu (2016)
Lempiäinen, Satu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092714595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092714595
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2016 maalis- ja syyskuun välisenä aikana toimeksiantona Karhun Palvelus Oy:lle. Työn tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle kattava ja realistinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys pystyy tavoittelemaan liiketoiminnan tehokkuuden ja taloudellisen tuloksen parantamista. Yritys tarvitsee markkinointisuunnitelmaa siksi, että se on hyödyntänyt markkinointia toiminnassaan vähän eikä aikaisempia suunnitelmia ole. Karhun Palvelus Oy:n omistaa yksityisyrittäjä Hannu Karhunen, yrityksen toiminta-alue on pääosin pääkaupunkiseudulla ja sen tarjoomaan kuuluvat LVI-alan urakointipalvelut.
Opinnäytetyössä kuvataan aluksi, mitä markkinointi on ja minkälaisia vaiheita markkinoinnin suunnitteluprosessi sisältää. Yleisen kuvauksen jälkeen jokaista suunnitteluprosessin vaihetta kuvataan omissa pääluvuissaan. Opinnäytetyö etenee vetoketjuperiaatteella eli eri teoriaosuuksien perässä on käsitelty aiheeseen liittyvät asiat myös toimeksiantajayrityksen osalta.
Suunnitteluprosessin ensimmäinen osa on yrityksen toimintaympäristön analysointi, jossa tarkastellaan yrityksen markkinointiin vaikuttavia taustatekijöitä ja toimialan tilanteita. Toimintaympäristön yhteydessä laaditaan myös SWOT-analyysi, joka on kokonaisarvio yrityksen omista vahvuuksista ja heikkouksista sekä ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamista mahdollisuuksista ja uhista.
Yrityksen toimintaympäristön analysoinnin jälkeen määritellään markkinoinnin kohderyhmiä, tavoitteita sekä strategiavalintoja. Määritellyt kohderyhmät, asetetut tavoitteet ja valitut strategiat ohjaavat markkinoinnin kilpailukeinoihin eli tuotteeseen, hintaan, saatavuuteen ja markkinointiviestintään liittyviä päätöksiä. Valituilla strategioilla ja kilpailukeinoilla pyritään vaikuttamaan yrityksen kysyntään sekä saavuttamaan tavoiteltu vastaanotto markkinoilla.
Markkinointiin liittyvien eri päätösten jälkeen on laadittu toteutussuunnitelma, jossa eri markkinointitoimenpiteille on asetettu budjetti ja aikataulu sekä valittu sopivat mittarit ja keinot markkinointitoimien seurantaan. Karhun Palvelus Oy:n osalta markkinointitoimien budjetti ja aikataulu on laadittu vuodelle 2017.
Opinnäytetyön lopussa on laadittu lyhyt yhteenveto markkinoinnin suunnitteluprosessista ja siitä, kuinka markkinointisuunnitelman laatiminen toimeksiantajalle onnistui. Laaditun markkinointisuunnitelman hyödynnettävyyttä on pohdittu toimeksiantajan näkökulmasta sekä annettu kehitysehdotuksia siitä, kuinka yritys saisi ylläpidettyä tehokasta markkinointia. Lisäksi pohdinnan yhteydessä on käyty läpi opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista kirjoittajan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä kuvataan aluksi, mitä markkinointi on ja minkälaisia vaiheita markkinoinnin suunnitteluprosessi sisältää. Yleisen kuvauksen jälkeen jokaista suunnitteluprosessin vaihetta kuvataan omissa pääluvuissaan. Opinnäytetyö etenee vetoketjuperiaatteella eli eri teoriaosuuksien perässä on käsitelty aiheeseen liittyvät asiat myös toimeksiantajayrityksen osalta.
Suunnitteluprosessin ensimmäinen osa on yrityksen toimintaympäristön analysointi, jossa tarkastellaan yrityksen markkinointiin vaikuttavia taustatekijöitä ja toimialan tilanteita. Toimintaympäristön yhteydessä laaditaan myös SWOT-analyysi, joka on kokonaisarvio yrityksen omista vahvuuksista ja heikkouksista sekä ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamista mahdollisuuksista ja uhista.
Yrityksen toimintaympäristön analysoinnin jälkeen määritellään markkinoinnin kohderyhmiä, tavoitteita sekä strategiavalintoja. Määritellyt kohderyhmät, asetetut tavoitteet ja valitut strategiat ohjaavat markkinoinnin kilpailukeinoihin eli tuotteeseen, hintaan, saatavuuteen ja markkinointiviestintään liittyviä päätöksiä. Valituilla strategioilla ja kilpailukeinoilla pyritään vaikuttamaan yrityksen kysyntään sekä saavuttamaan tavoiteltu vastaanotto markkinoilla.
Markkinointiin liittyvien eri päätösten jälkeen on laadittu toteutussuunnitelma, jossa eri markkinointitoimenpiteille on asetettu budjetti ja aikataulu sekä valittu sopivat mittarit ja keinot markkinointitoimien seurantaan. Karhun Palvelus Oy:n osalta markkinointitoimien budjetti ja aikataulu on laadittu vuodelle 2017.
Opinnäytetyön lopussa on laadittu lyhyt yhteenveto markkinoinnin suunnitteluprosessista ja siitä, kuinka markkinointisuunnitelman laatiminen toimeksiantajalle onnistui. Laaditun markkinointisuunnitelman hyödynnettävyyttä on pohdittu toimeksiantajan näkökulmasta sekä annettu kehitysehdotuksia siitä, kuinka yritys saisi ylläpidettyä tehokasta markkinointia. Lisäksi pohdinnan yhteydessä on käyty läpi opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista kirjoittajan näkökulmasta.