Dagens vägnät, en utmaning för morgondagens virkestransporter
Leham, Mathias (2016)
Leham, Mathias
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614344
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att kunna erbjuda alla som jobbar inom skogsbranschen med logistikfrågor några råd om hur man skulle få virkestransporterna att fungera bättre och framförallt effektivare. I arbetet utreds vad man kan göra för att få virkestransporterna att fungera effektivare. Examensarbetet har ingen beställare.
Under min militärtjänstgöring vid Nylands Brigad 2012-2013 fungerade jag som skrivare på transportcentralen där jag hade ansvar om alla bilar på brigaden och när de delades ut till de olika kompanierna. Det är en av orsakerna varför jag blivit så intresserad av logistiken och ville reda ut hur man skulle få det att fungera effektivare på skogsbranschen.
För att ta reda vad som kunde göras bättre och på vilket sätt transporterna kunde fås att fungera effektivare har flera intervjuer gjorts både med fackmän och stockbilschaufförer som har en diger erfarenhet inom branschen. Det har varit intressant att få så många olikas åsikter om vad som kunde förbättras men ändå sist och slutligen är alla av ganska samma åsikt.
Med hjälp av intervjuerna har jag konstaterat att det viktigaste som borde göras för att få virkestransporterna att fungera effektivare är att man skulle grundförbättra betydligt fler vägar än vad man gjort tills idag. En av de viktigaste sakerna som man borde tänka på är att röja längs vägarna för att få bättre sikt och att inte spara på sandningen och plogningen under vinterhalvåret.
Under min militärtjänstgöring vid Nylands Brigad 2012-2013 fungerade jag som skrivare på transportcentralen där jag hade ansvar om alla bilar på brigaden och när de delades ut till de olika kompanierna. Det är en av orsakerna varför jag blivit så intresserad av logistiken och ville reda ut hur man skulle få det att fungera effektivare på skogsbranschen.
För att ta reda vad som kunde göras bättre och på vilket sätt transporterna kunde fås att fungera effektivare har flera intervjuer gjorts både med fackmän och stockbilschaufförer som har en diger erfarenhet inom branschen. Det har varit intressant att få så många olikas åsikter om vad som kunde förbättras men ändå sist och slutligen är alla av ganska samma åsikt.
Med hjälp av intervjuerna har jag konstaterat att det viktigaste som borde göras för att få virkestransporterna att fungera effektivare är att man skulle grundförbättra betydligt fler vägar än vad man gjort tills idag. En av de viktigaste sakerna som man borde tänka på är att röja längs vägarna för att få bättre sikt och att inte spara på sandningen och plogningen under vinterhalvåret.