Alkeisoppijoiden yhteismusisoinnin johtaminen : mitä aloittelevan ohjaajan tulee ottaa huomioon?
Ovaska, Johanna (2016)
Ovaska, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092914695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092914695
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen alkeisoppijoiden yhteismusisoinnin johtamista. Tarkastelen aihetta aloittelevan orkesterinjohtajan näkökulmasta. Tutkimukseni pääpaino on kolmessa kysymyksessä: Kuinka aloittaa yhteismusisointi alkeisoppijoiden kanssa? Miten aloitteleva johtaja voi valmistautua ohjaajan ja johtajan rooliin? Millaisia haasteita työssä kohtaa?
Tutkimustani varten olen kerännyt tietoa useista kirjoista ja Internet-lähteistä. Lisäksi olen haastatellut kolmea orkesterinjohtajaa, jotka johtavat alkeisoppilaita ja ovat työskennelleet pitkään alalla. Mukaan olen ottanut myös omia kokemuksiani orkesterisoittajana sekä orkesterin avustajana.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota konkreettisia vastauksia ja neuvoja aloitteleville orkesterinjohtajille, joita askarruttavat orkesterinjohtajan työhön liittyvät kysymykset alkeisorkesterin parissa.
Tutkimuksesta selvisi, että alkeisoppijoita ohjatessa suunnittelutyö on tehtävä huolella. Orkesterinjohtajan työnkuva on hyvin monipuolinen ja suurin merkitys on johtamisen selkeydellä sekä johtajan ja oppilaiden välisellä vuorovaikutuksella.
Tutkimustani varten olen kerännyt tietoa useista kirjoista ja Internet-lähteistä. Lisäksi olen haastatellut kolmea orkesterinjohtajaa, jotka johtavat alkeisoppilaita ja ovat työskennelleet pitkään alalla. Mukaan olen ottanut myös omia kokemuksiani orkesterisoittajana sekä orkesterin avustajana.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota konkreettisia vastauksia ja neuvoja aloitteleville orkesterinjohtajille, joita askarruttavat orkesterinjohtajan työhön liittyvät kysymykset alkeisorkesterin parissa.
Tutkimuksesta selvisi, että alkeisoppijoita ohjatessa suunnittelutyö on tehtävä huolella. Orkesterinjohtajan työnkuva on hyvin monipuolinen ja suurin merkitys on johtamisen selkeydellä sekä johtajan ja oppilaiden välisellä vuorovaikutuksella.