Mitä tilalle? : kirjastovirkailijan muuttuvat tehtävät automaation lisääntyessä
Pitkänen, Paula (2016)
Pitkänen, Paula
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092814631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092814631
Tiivistelmä
Kuopion kaupunginkirjastossa – Pohjois-Savon maakuntakirjastossa otettiin käyttöön ensimmäinen palautusautomaatti vuoden 2015 alussa. Lainausautomaatteja on ollut käytössä jo useamman vuoden ajan. Automaation lisääntyneen käytön pitäisi vähentää rutiinitehtäviä, kuten lainausta ja palautusta, asiakaspalvelussa ja vapauttaa henkilökuntaa muihin tehtäviin sekä yksilöllisempään asiakaspalveluun.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko työaikaa vapautunut muihin tehtäviin ja mitä nämä korvaavat tehtävät voisivat olla. Mitä tehtäviä pidetään tärkeinä asiakaspalvelun näkökulmasta? Teoriassa käsitellään kolmea johtamisen osa-aluetta: osaamisen johtamista, muutosjohtamista sekä työn organisointia. Tutkimusmenetelmänä käytetään kyselyä kirjastovirkailijoille, benchmarkingia yhteistyössä Joensuun kaupunginkirjaston kanssa sekä asiantuntijahaastatteluja Kuopion kaupunginkirjastossa. Tutkimuksen tilaaja on Kuopion kaupunginkirjasto – Pohjois-Savon maakuntakirjasto.
Tutkimustulosten perusteella Kuopiossa automaation tarjoamia mahdollisuuksia muihin tehtäviin pidettiin toistaiseksi vähäisinä, mutta korvaavia tehtäviä voisi kirjastovirkailijoiden mielestä olla tiedonhaku, kokoelmatyöhön osallistuminen, näyttelyiden suunnittelu ja toteutus, kirjastonkäytön ja tiedonhaun opetus, satutuntien pitäminen sekä somisteiden, mainosten ja esitteiden suunnittelu. Vahvoiksi osaamisalueiksi koettiin opastus- ja neuvontataidot sekä sisältöjen avaaminen.
Rutiinitehtävien korvaamista muilla tehtävillä tuetaan yhteisten tavoitteiden selkiyttämisellä, huolellisella suunnittelulla, yhteisöllisyydellä ja riittävällä kommunikoinnilla johdon ja työntekijöiden välillä. Samalla osaamisen päivittämisestä ja työssäoppimisesta huolehditaan. Automaation käyttö tulisi nähdä mahdollisuutena kehittää omaa työtä. Työn kehittämiseen tulisi olla halukkuutta, ja johdon tulisi mahdollistaa se.
Tulevaisuudessakin asiakaspalvelu on kirjaston vahvuus. Asiakaspalvelu muotoutuu uudelleen kohtaamaan asiakkaan muuttuvat tarpeet, ja automaatio on hyvä vaihtoehto sitä tarvitseville asiakkaille.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko työaikaa vapautunut muihin tehtäviin ja mitä nämä korvaavat tehtävät voisivat olla. Mitä tehtäviä pidetään tärkeinä asiakaspalvelun näkökulmasta? Teoriassa käsitellään kolmea johtamisen osa-aluetta: osaamisen johtamista, muutosjohtamista sekä työn organisointia. Tutkimusmenetelmänä käytetään kyselyä kirjastovirkailijoille, benchmarkingia yhteistyössä Joensuun kaupunginkirjaston kanssa sekä asiantuntijahaastatteluja Kuopion kaupunginkirjastossa. Tutkimuksen tilaaja on Kuopion kaupunginkirjasto – Pohjois-Savon maakuntakirjasto.
Tutkimustulosten perusteella Kuopiossa automaation tarjoamia mahdollisuuksia muihin tehtäviin pidettiin toistaiseksi vähäisinä, mutta korvaavia tehtäviä voisi kirjastovirkailijoiden mielestä olla tiedonhaku, kokoelmatyöhön osallistuminen, näyttelyiden suunnittelu ja toteutus, kirjastonkäytön ja tiedonhaun opetus, satutuntien pitäminen sekä somisteiden, mainosten ja esitteiden suunnittelu. Vahvoiksi osaamisalueiksi koettiin opastus- ja neuvontataidot sekä sisältöjen avaaminen.
Rutiinitehtävien korvaamista muilla tehtävillä tuetaan yhteisten tavoitteiden selkiyttämisellä, huolellisella suunnittelulla, yhteisöllisyydellä ja riittävällä kommunikoinnilla johdon ja työntekijöiden välillä. Samalla osaamisen päivittämisestä ja työssäoppimisesta huolehditaan. Automaation käyttö tulisi nähdä mahdollisuutena kehittää omaa työtä. Työn kehittämiseen tulisi olla halukkuutta, ja johdon tulisi mahdollistaa se.
Tulevaisuudessakin asiakaspalvelu on kirjaston vahvuus. Asiakaspalvelu muotoutuu uudelleen kohtaamaan asiakkaan muuttuvat tarpeet, ja automaatio on hyvä vaihtoehto sitä tarvitseville asiakkaille.