Tiedotteen vaikutus yrityksen pörssikurssiin ja uutisointi
Kilpeläinen, Jarkko (2016)
Kilpeläinen, Jarkko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014729
Tiivistelmä
Tämä työ lähtee liikkeelle kahdesta alkuolettamasta. Ensinnäkin, osakemarkkinat toimivat tehokkaasti ja siellä vallitsee täydellinen kilpailu. Toisekseen, journalismin taso suomalaisessa mediassa on hyvä ja yritysten tiedotteet analysoidaan ja raportoidaan hyvin ja asiantuntevasti. Työn tavoite on tutkia, toteutuvatko nämä kaksi eri alkuolettamaa.
Käytännön syistä tähän työhön valikoitui Helsingin pörssistä viisi yritystä: Nordea, Amer Sports, Stockmann, Nokia ja Elisa. Kaikki ovat suuria yrityksiä, edustavat eri toimialoja ja osakkeet ovat likvidejä. Ajallisesti tiedotteet tutkittiin 1.1.2015 – toisen vuosineljänneksen
osavuosikatsaukseen, eli noin kuuden kuukauden ajalta.
Työn teoriaan jakautuu pääasiassa kahteen eri osaan. Tässä työssä osaketta tarkastellaan ihan kuin mitä tahansa hyödykettä, eli sillä on omanlaisensa kysyntä ja tarjonta. Teorian mukaan markkina on tasapainossa, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Toisaalta, tässä työssä tarkastellaan myös pörssiyhtiön lakisääteistä velvollisuutta raportoida omasta tilanteestaan säännöllisesti ja jatkuvasti.
Työ toteutettiin lukemalla yritysten tiedotteita ja antamalla niille joku arvo: positiivinen, neutraali tai negatiivinen. Tiedotteista arvioitiin tällä tavalla sekä sanallinen sävy että varsinaiset tulostiedot. Näitä sitten verrattiin kurssitietoihin. Myös tiedotteen sävy verrattiin siitä
kirjoitettuihin juttuihin. Työssä on pienehkö tilastollinen osuus, missä verrataan kurssimuutoksen suuntaa sekä toimialaindeksiin että OMX25-indeksiin. Tiedotteita ja juttuja arvioitiin tekstianalyysin keinoin.
Työ toteutettiin kahdessa vaiheessa lukuvuoden 2015-2016 aikana. Yritysten tiedotteet ja kurssitiedot on hankittu syksyllä 2015. Näitä tiedotteita vastaavat lehtijutut luettiin Taloussanomien, Kauppalehden, Ylen ja MTV:n sivuilta keväällä 2016. Tiedotteen vaikutusta kurssiin tutkittiin vertaamalla tiedotteen julkaisua edeltävän päivän kurssia julkaisupäivän kurssiin ja kurssiin julkaisupäivää viikon päästä.
Työn johtopäätös on, että tulokset vahvistavat alkuolettamukset. Vaikka Helsingin pörssi onkin suhteellisen pieni markkinapaikka, niin kaikki tehokkaan markkinan edellytykset täyttyvät ja markkinoilla on täydellinen kilpailu ostajien ja myyjien kesken. Myös journalismin
taso on hyvä, ainakin tässä työssä tarkastelluissa suurimmissa medioissa. Median keskittymisen johdosta, nämä mediat tavoittavat päivittäin suurimman osan suomalaisista.
Käytännön syistä tähän työhön valikoitui Helsingin pörssistä viisi yritystä: Nordea, Amer Sports, Stockmann, Nokia ja Elisa. Kaikki ovat suuria yrityksiä, edustavat eri toimialoja ja osakkeet ovat likvidejä. Ajallisesti tiedotteet tutkittiin 1.1.2015 – toisen vuosineljänneksen
osavuosikatsaukseen, eli noin kuuden kuukauden ajalta.
Työn teoriaan jakautuu pääasiassa kahteen eri osaan. Tässä työssä osaketta tarkastellaan ihan kuin mitä tahansa hyödykettä, eli sillä on omanlaisensa kysyntä ja tarjonta. Teorian mukaan markkina on tasapainossa, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Toisaalta, tässä työssä tarkastellaan myös pörssiyhtiön lakisääteistä velvollisuutta raportoida omasta tilanteestaan säännöllisesti ja jatkuvasti.
Työ toteutettiin lukemalla yritysten tiedotteita ja antamalla niille joku arvo: positiivinen, neutraali tai negatiivinen. Tiedotteista arvioitiin tällä tavalla sekä sanallinen sävy että varsinaiset tulostiedot. Näitä sitten verrattiin kurssitietoihin. Myös tiedotteen sävy verrattiin siitä
kirjoitettuihin juttuihin. Työssä on pienehkö tilastollinen osuus, missä verrataan kurssimuutoksen suuntaa sekä toimialaindeksiin että OMX25-indeksiin. Tiedotteita ja juttuja arvioitiin tekstianalyysin keinoin.
Työ toteutettiin kahdessa vaiheessa lukuvuoden 2015-2016 aikana. Yritysten tiedotteet ja kurssitiedot on hankittu syksyllä 2015. Näitä tiedotteita vastaavat lehtijutut luettiin Taloussanomien, Kauppalehden, Ylen ja MTV:n sivuilta keväällä 2016. Tiedotteen vaikutusta kurssiin tutkittiin vertaamalla tiedotteen julkaisua edeltävän päivän kurssia julkaisupäivän kurssiin ja kurssiin julkaisupäivää viikon päästä.
Työn johtopäätös on, että tulokset vahvistavat alkuolettamukset. Vaikka Helsingin pörssi onkin suhteellisen pieni markkinapaikka, niin kaikki tehokkaan markkinan edellytykset täyttyvät ja markkinoilla on täydellinen kilpailu ostajien ja myyjien kesken. Myös journalismin
taso on hyvä, ainakin tässä työssä tarkastelluissa suurimmissa medioissa. Median keskittymisen johdosta, nämä mediat tavoittavat päivittäin suurimman osan suomalaisista.